Ma lok och fronthandräcke - kompressorer (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, October 14, 2019, 12:11 (1628 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På kompressorer som inte går kontinuerligt vill man gärna parköra dem varför man då även hopkopplar huvudbehållarna. På Du2, Hg2, Oc, Od, Da, Rc, Rm mfl gjordes det så. Det ger även en möjlighet att stänga av kompressorn om pressostaten skulle bråka och man får ju dessutom kontroll över trycket i båda loken. Däremot verkar Pa-loken inte haft hopkoppling av huvudbehållarna trots att de hade multipeldosor vi leverans. Men det är osäkert om det någonsin användes och om det användes så var nog båda dubbelloken bemannade. Dubbelloken (Oa/Ob/Oe/Of/Pb samt Of3) torde kompressorerna varit parallellkopplade och styrda av manöverlokets pressostat.
På Oc & Od fanns det tre luftslangar i litet olika höjd, huvudluft, malmtågsbroms samt hjälpledning för d:o.
Då Ma-loken på SJ saknade multipelkoppling samt hade knorrslangar så torde den extra luftledningen över gångbordet varit hjälpledning för malmtågsbroms. Den normala malmtågsbromsen kopplades från knorr-ledningarna. Det saknas information i str77/420 om vilka lok som hade hjälpledning.
På TGOJ's Ma & Bt verkar inte huvudbehållarna vara hopkopplade varför nog kompressorerna gick var för sig. Det multade lokets kompressor användes nog mest för att hålla strömavtagaren uppe. Antagligen hade man något larm om trycket gick för lågt och hade överkapacitet på kompressorna så att man klarade hela tåget från ett lok. För inte satt det väl luftkoppling i multipeldosan?

På stationära kompressorer är det annorlunda, här är det vanligt med kontinuerlig drift men bypass-ventil på kompressorn. Nässjö stolfabrik hade fem kompressorer där en var intermittent som nattkompressor och fyra var dagkompressorer med kontinuerlig drift. Det var två större och två mindre där en av varje kördes och de båda andra var reserv. Jag lade om dem från 220 till 380 sommaren 1976 i samband med att ångmaskinen stängdes ner. För att öka förvirringen matchade inte alla oljebadskontaktorlådor den närstående kompressorn då man hade flyttat om kompressorerna utan att flytta kontaktorlådorna...

SJ lokstation i Nässjö hade på 70-talet två kompressorer, en mindre av Du-lokstyp (men antagligen med asynkronmotor) som nattkompressor och en större kontinuerlig som upptog en halv stallplats (inre delen av sista stallspåret i 1896 års stall, resten var garage för lokstationens Duett). Denna kompressor hade startmotor, Y-D koppling samt elstyrd bypass så det var 4-stegs start innan den var igång.


Hela tråden: