Motorvagnar och lokomotorer i Skara 1970. Nummer på dessa. (Fordon: allmänt)

av Granis, Tuesday, October 15, 2019, 10:06 (1626 dagar sedan) @ tobbe

Andra har ju svarat här, men de båda återstående YFo5p-rälsbussarna; 904 och 905, vilka alltså fanns i Västergötland blev tjänstefordon efter 1967. Först 904 efter en "mindre" ombyggnad till hjälpfordon och sedan 905 genom en "större" (på hvst Örebro väl?) till elrevisionsfordon för Roslagsbanan 1970. Vill jag minnas.

När den återstående smalspåriga persontrafiken i Västergötland (sträckan Sjövik- Skara- Forshem) lades ned samma år lämnade även 904 Västergötland för Roslagen där den i Rimbo stationerades som just hjälpfordon. (fd) 905 stationerades på Stockholm Ö (väl?), och när landstinget tog över persontrafiklinjerna söder om Rimbo två år senare följde 905 med i köpet. Däremot behöll SJ 904 i Rimbo fram till de la ner sin trafik norr därom 1977 varvid den såldes till SRJmf/ ULJ.

Samma år krockade 905 på "RB" varvid den "reservdelsplockades" och skrotades och SL/ RB byggde om YP 877 till nytt elrevisionsfordon m h a delar från 905. Nya "RB 60" var dock en "vanlig" YP utan den korgförstärkning YFo5p hade varför den "svankade" av utrustningen och erhöll smek/ öknamnet "Bananen". Denna såldes sedemera till SmAB (?) i Småland där den alltjämt finns kvar som tjänstefordon (hos/ av FSVV numera). Dock ej för nån kontaktledning, av förklarliga skäl...

/ L G :-)


Hela tråden: