YFP visst fanns den!! (Fordon: allmänt)

av Ola Almquist, Wednesday, October 16, 2019, 13:13 (1653 dagar sedan) @ S-O Johansson

När jag i inlägget ovan skrev att 904 var en YFP så var det med vissheten att littera YFP fanns 1970. Hur antog jag det? Jo, i SLM 1969 så fanns YFo5p 905 upptagen som trafikfordon. Lite nummernörd som man var då, har jag i denna noterat från Tåg-nytt 1970 att YFP 905 slopades den 1 maj 1970 för att bli tjänstefordon. Så i min värld fanns littera YFP. Dessutom fanns omlittreringen med i den omvandlingstabell för nya littera som min far fick sig tilldelad hösten 1969. Svårare än så var det inte.
Att 904 som jag noterade att jag såg redan var tjänstefordon och skulle noterats som sådant istället för YFP är ju en annan sak. Där hade jag dålig koll men jag har för mig att inget antydde på att den var tjänstefordon. Kommer heller inte ihåg om jag såg den stå ute eller inomhus. Har i alla fall ingen bild på den. Om jag inte såg 905 så berodde det väl på att den var borta från Skara och under ombyggnad någonstans.
Att 905 kanske inte rullade en meter som YFP eller blev ommärkt till det är ju en annan sak. Adminstrativt kom den att heta YFP de sista månaderna till slopningen. Jämför med YBo4t/YBo5t som blev Y4T/Y5T utan att bli ommärkta. Vad jag kommer ihåg från de jag såg.
För övrigt, vet någon vad sista tjänsten för 905 var och när?
Z4p 230 fanns i Vara samma dag.

Jag instämmer helt med ovanstående resonemang med en liten invändning. Det nya litterasystemet infördes först vid tidtabellskiftet [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=121388]1970-05-31[/link]. Jag har inte tabellen tillgänglig. Var det tänkt att det skulle ha införts vid årsskiftet? Ytterligare några fordonstyper ligger i gränslandet. Jag har för mig att RAB fanns men inte AB11. Hur var det med Box7u?

904 var märkt "HJÄLPVAGN SKARA" vid ankomsten till Roslagsbanan. En bild finns [link=http://www.janlindahl.se/svdm/svdm_yfo5p_0904_2651_jpg.htm]här[/link].

Jag missade att räkna upp Z4p 230 och 231 när det gällde lokomotorer på Västgötabanan 1970.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: