YBo4 placeringar - Halmstad och Lidköping: spekulation (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, October 16, 2019, 14:00 (1626 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för svar. Halmstadplaceringen visste jag inte om. Gick de i YBo6/7-omloppet eller ett eget?


Jag kom att tänka på en sak. YBo6 782 som också syns på bilden från Forshem var också placerad i Halmstad. Gick YBo4 kvar en tid runt Lidköping eller kan bilden vara tagen mitt i skiftet? I boken Svenska Rälsbussar står det att det var en lämplig fordonstyp så länge bara Håkantorp - Forshem trafikerades. När breddningen var klar behövdes flera fordon och då blev det YBo6 som uppenbarligen var Halmstadsplacerade. Det gällde väl även de som trafikerade linjerna runt Ulricehamn.

En sak till. I Hällqvists första rälsbussbok, den som gavs ut av Text & Bild-förlaget 1981, finns en bild (från Lidköping?) med YBo4. Någon som kan kolla när den är tagen och om det bara är YBo4 på bilden? Jag har för mig att man kan se släpvagnar littera UBFo6(y) men dessa var aldrig placerade i Lidköping vad jag kan se.

M.v.h.
Ola

Kan det t o m vara så att det inte var någon omplacering, utan att Lidköping som stationeringsort gick upp i Halmstad? D v s en rent formell "omstationering"? Kanske i samband med att verksan i Lidköping "nedgraderades" och underhållet - utom det dagliga - flyttades till Halmstad?

/spekulerar
Leif


Hela tråden: