YFP den fanns nog inte (Fordon: allmänt)

av Granis, Wednesday, October 16, 2019, 18:57 (1625 dagar sedan) @ Mr H

Tvivlar också på YFP så jag håller mig för säkerhets skull till det klassiska litterat YFo5p. Jag har för mig att det var så här med dessa i Skara kring påsken 1970.

Här får man tänka på att dagens ”kvartalsekonomi” var okänd då. Framförallt hos statliga myndigheter och affärsverk. Man planerade långsiktigt, och hade inte bråttom. Framförallt att göra om och avveckla. Om det -f f a med facit i hand- var vettigt eller inte kan man kanske fundera på. T ex genom att rusta upp järnvägar och regementen som ändå lades ned några (få) år senare. Men så länge man inte fått definitiva besked skulle man ”köra på” och då göra (mer eller mindre) nödvändiga investeringar för att säkerställa detta. Until the bitter end….

Järnvägsfordon som i praktiken var avställda för att banan de kört på lagts ned och de inte flyttats till nån annan var därför ingen automatisk orsak att t ex inte förse dem med nya littera. SJ umgicks ju med planer ända in på 1970-talet att sälja (då) hyfsat moderna YP från Västergötland och Y5T-rälsbussar från Blekinge till såväl Jordanien som (efter 1972) SL/ Roslagsbanan. Därav blev dock intet, ”RB” nöjde sig med de de övertagit tillsammans med själva banan 1972. Och Jordanien valde andra (järn?)vägar.

905 köptes av SLL och användes som hjälpvagn av SL/SLL. Dessvärre så kolliderade 905 kraftigt. Delar från 905 återanvändes på 877 som blev nytt hjälpfordon. 905 skrotades. 904 överläts senare på ULJ (vilket vi är mycket tacksamma för!)

905 byggdes om av SJ, som då fortfarande drev hela (återstående) Roslagsbanan. 1970 hade den Yo1p-rälsbuss SJ övertagit med SRJ (1109/ 3109) och byggt om till elrevisionsfordon för ”39:e driftsektionen” under 60-talets början krockat varvid man mycket lägligt kunde bygga om avställda 905 för samma uppgift. Som den dock bara kunde utföra i sju år innan den drabbades av samma öde som sin föregångare och YP 877 fick ”rycka in”.


/ L G


Hela tråden: