YFP adminstrativt littera. (Fordon: allmänt)

av S-O Johansson, Friday, October 18, 2019, 19:10 (1642 dagar sedan) @ Granis

Förivrade mig lite när jag skrev om YFP. Gick för mycket på lathunden som min far fick sig tilldelad och att ändringen skedde tidigare än den gjorde. Lathunden har ingen datering på när ändringen skall ske bara tryckmånad. Den gavs ju ut i förväg för att förbereda personalen.
Tror att det var så här. När man bestämt om litteraändringen så fick några i uppdrag att genomföra denna. Efter inventering kom man fram till vilka trafikfordon som fanns ett visst datum 1969. För att göra det enkelt tog man fram nya littera för fordonen oavsett om de skulle komma att slopas eller inte under resans gång. YFo5p slopades 1 maj 1970 och blev inte omlittrerad men littera YFP togs ändå fram för att ha till hands..
Samma blev det med YBo4t och YBo5t som fick Y4T och Y5T. Y4T slopades den 1 juni 1970, som för övrigt var en måndag, några dagar efter nedläggningen. Y5T blev ju kvar några år till trots att de nog inte rullade en meter efter nedläggningen. Men littera Y5T hade de tills slopningen 1 januari 1973.
Så för vissa fordon var det mer en adminstrativ ändring.
När skedde ändringen ? Samma helg som tidtabellsskiftet 1970 och nedläggningen av Karlshamn – Vislanda.
Det måste ha getts ut ett SJ Cirkulär om detta. Någon som har det eller läst det?


Hela tråden: