Svar om signalstavens historia (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Monday, January 26, 2009, 20:11 (5568 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Detta är ju inte mitt kärnområde vad gäller järnvägar men när blev dessa "spadar" vanliga? Och var det både SJ och EJ eller bara det förstnämnda?
Ante


Signalstaven infördes vid SJ år 1929, vid enskilda järnvägar år 1936. Förutom av (lokal-)tågklarerare på station har den använts av stationsvakt (vid SJ till 1934), av platsvakt vid station och blockpost (1934-1941) och av tågvakt vid blockpost (1941-1959).

Signalstaven har använts för att ge följande signaler:

1) "Avgångssignal" / "avgång", genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet:
a) på SJ/BV till 2000
b) på Roslagsbanan till 1981 och från 1996
c) på Saltsjöbanan till 1967.

2) "Utfarten klar", genom att hålla signalstaven stilla lodrätt: på Roslagsbanan 1981-1996.

3) "Körtillstånd", genom att föra signalstaven lodrätt uppåt och nedåt flera gånger: på BV från 2000. Från 2009-05-31 kommer "körtillstånd" att ges genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet (som "avgång" gavs på BV till 2000).
/up

Om man lite försiktigt får lägga till tunnelbanan i sammanhanget, så har signalstaven också där använts (och används fortfarande) för att ge signalen "Klart för dörrstängning" till förare på station där plattformsvakt tjänstgör.


Hela tråden: