Ställverksfundering (Signaler/säkerhet)

av S-O Strand, Friday, February 15, 2008, 16:14 (5886 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Vad är det som händer mer exakt då en sådan olycka inträffar? Räcker det med att man tappar taget om veven?

/Jöran

Det vanligaste är nog att vid växelomläggning en lina under anspänning går av.
Det kan också vara så att linan vid för hård anspänning inte går ur sin inklackning i växelveven (vilket den ska göra, och det är då som man får ta till den så kallade "barnmorskan" som är en extra vev som man kan återföra linan i vevens inklackning med). I båda fallen kan veven göra ett kraftigt slag som man inte bör stå ivägen för. Man blir lärd att inte ha ansiktet över veven när man vevar, men om det skall vara möjligt att undvika så bör man vara utrustad med muskulösa chimpansarmar på ca 1,5 meter och det är de flesta tågklarerare inte.
Jag vet inte om jag förklarar så bra för det är länge sedan jag vevade vevar men jag gjorde ett försök. Det finns nog de med färskare erarenhet som kan rätta mig.
St


Hela tråden: