Nödkommandon på tyska ställverk (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Wednesday, November 18, 2020, 16:00 (1257 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I den tysktalande delen av världen har man traditionellt ett stort antal nödfallsmanövrar på ställverkspanelerna. De brukar inte vara låsta eller plomberade, och inte heller kräva att två personer samverkar; istället är varje nödmanöverknapp kopplad till ett plomberat räkneverk och regelverket stadgar att tkl/ställverksvakt efter varje nyttjande av en sådan knapp skall skriva rapport på det (vanligen en post i en loggbok), så att man kan konstatera vem som gjorde vad, när och varför. Tanken är att det administrativa förfarandet skall ha en psykologisk inverkan, så att tkl inte använder knapparna i onödan. (De plomberade räkneverken är till för att man inte skall kunna smita undan dokumentationsskyldigheten.)
Litet om detta finns i den här tråden från 2012.

På ritningen av panelen från Hälleforsnäs finns flera sådana knappar i överkanten. Man kan se räkneverken som rader av fyrkanter "⎕⎕⎕⎕⎕" intill resp. knapp.
I nedre vänstra hörnet finns dock en plomberad tryckknapp, och om mina ögon inte bedrar mig har den märktexten "Nödstopp". Detta förbryllar mig.

Vad jag förstår motsvarar denna knapp den i Sverige så vanliga "Alla signaler stopp". Varför skulle man vilja få tkl att tveka inför att använda denna - det kan ju vara skillnaden mellan liv och död att kunna stoppställa en signal i tid?

Den enda andra knapp som är plomberad är SHT (Signalhilfstaste), men den har också det typiskt tyska räkneverket.


Hela tråden: