Vilka öppningar finns? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Hans Olov Frisk @, Sunday, February 17, 2008, 23:12 (5874 dagar sedan) @ Anders Östlund

Tråkig läsning...

Jag har läst om VFV m.m. och visst, jag ska gå med, men vilka öppningar finns i detta läge? Kommunens skrivelse innehåller inga möjligheter till att häva avtalet vad jag kan se, det är definitivt. Finns någon info att ge vad som kan göras för att få ett ändrat beslut?

Jag tror inte Vadstena kommun kommer att låta sig bevekas av att en namninsamling från icke-kommuninnevånare startas, hur många i Vadstena kommun kan komma skriva på ett upprop likt detta? Om ni får ihop x antal kommuninnevånare som skriver under så finns ett hopp, annars får ni väl visa era åsikter vid nästa val och plocka bort de som motarbetar...


En uppmaning till WFJ (när ni har hunnit smälta beskedet) är att gå ut med vilka planer som finns för att rädda banan och vilka öppningar ni har fått från kommunen för att få stanna. Finns inga öppningar så uppstår frågan vad kan göras?

I något läge måste man nog också se sig besegrad, det är definitivit inte NU, men framåt sommaren?
Om ni blir vräkta till den 31/12 i år så hoppas jag att ni ser till att inget hamnar kvar på platsen utan rädda det som räddas kan i form av räls, vändskivor m.m. Om något skulle gå över i någons "förvaltning" för bortfraktning så kommer nog skrotpriset vinna i alla lägen...

Finns möjlighet till inventering av andra platser i Östergötland där man kan starta om? Finns någon bevarad stationsmiljö i någon kommun som kanske är mer välvilligt inställd till en museijärnväg och dess bidrag till turismen? I ärlighetens namn så är det väl i princip en "nybyggnad" ni åker på i vilket fall...
Ett kanske extremt förslag, men i sista änden så lär inte detta vara sista konfrontationen med kommunen och om man lyckas få stanna kvar, hur länge dröjer det innan någon börjar gapa om "lägg ner!" igen? Finns det verkligen hopp om att kommunen ska ändra åsikt nu när de har nått dit de vill efter flera års kämpande?


Lite dystra funderingar från,
Anders Ö

Det är väl så att inget ägs av föreningen, vändskiva, räls osv är i stort sett kommunens och de har väl antagligen planerat att göra sig en hacka på skrotvärdet med ? Lär väl inte förvåna någon att järnskrot är väldigt dyrt just nu ? Problemet är väl att man inte äger något, det har ju till exempel visat sig genom den vagnhall som står på bangården, men som kummunen har något enstaka fordon ståendes i istället för att låta föreningen ta del av det. Att man kapade ner bangårdens södra ända till att bli parkering osv. Godsmagasinet inte får användas av WFJ utan också har något kommunlager eller dylikt i sig?

Ansök om järnvägs tillstånd som ett företag så kan kommunen inte neka er ... det har inte gjorts på 80 år (för smalspår) men någon skall väl vara den förste. Jag vet inte ens om det är möjligt men något lär ju kunna göras för att sätta käppar i hjulen för kommunens översittar fasoner.

VH Hans Olov Frisk


Hela tråden: