Valla-Gamla Linköping (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 18, 2008, 00:40 (5910 dagar sedan) @ tuff-tuff

Jag vill minnas mig ha sett en modell över järnvägsmuseet i Valla i Linköping, i vilken det gick en liten "bana" upp till friluftsmuseet Gamla Linköping en halv kilometer därifrån. Någon sådan finns inte i verkligheten och jag har tolkat det som att det var en ursprunglig tanke som aldrig blev av. Hur är det med den saken egentligen? Finns det någon fundering på att realisera det idag? Något att i värsta fall göra av WFJ-räls?

I Valla finns en vagnhall, väl värd ett besök 20kr i entréavgift. Spåren från vagnhallen fortsätter ca 50m bort till infartsvägen. I likhet med många andra järnvägsföreningar fanns det storslagna planer på att bygga ut järnvägen till Gamla Linköping. Där talar vi guldläge för museijärnväg; Kort avstånd, perfekt gammaldags miljö, gott om folk på helgerna, avskiljt obebott närområde, inga tjuriga bönder. Dock är området rätt så kuperat och jag tror det hade blivit knivit med att bygga själva banan. Visst hade det varit trevligt om planerna kunde genomföras, men tyvärr kostar sådana här aktiviteter pengar och vem ska betala?, så Valla besökarna får nöja sig med ett tuff-tuff tåg i form av en förklädd traktor, men ungarna tycker nog att det är minst lika roligt.:-D


Hela tråden: