Sv/v 70-tal: Virserum (Bana)

av Herbert Paalberg @, Västervik, Monday, February 18, 2008, 10:51 (5904 dagar sedan) @ JöL

[b][/b][size=small][/size]

Tack för fina bilder Jöl, bilden från Vsm med Yp 900 får mig att minnas de fina åren då jag tjänstgjorde på smalspåret med placering i Vk 1979-1984.På bilden är 900 på väg till Vö, lokps i Vk körde morgonturena Vk-Vsm-Vk med avgång Vk 0500 och tillbaka i Vk 0850. I övrigt skötte Vö-personalen körningen på Vö-Hf. Just Yp 900 har jag många tusentals motorvagnskm-minnen med under den aktiva SJ-perioden fram till nedläggningen. Just 900 och 888 slutade sina dagar innan efter en trädkollission med hela ena sidan uppriven och de ställdes av från tjänstgöring. Jag var med i TJF:s styrelse om beslutet att inköpa YP 900 till föreningen och var även med om den stora renoveringen och återställandest av vagnen till trafikdugligt skick och TJF hyrde sedemera ut vagnen till SJ sista trafikåret 1984 då resandet blev rekordartat. Genom goda kontakter med Kalmar Verkstad erhöll vi ett antal sidoplåtar från deras tidiga produktion av normalspåriga Yc06. Vi fick överta resterande plåtar som kom till stor nytta till både 900 och 888 den sistnämnda blev reparerad på annan plats, någon som vet Vö eller Hagfors? Tack ialla fall Jöl och fortsätt med dina bilder.
Hälsningar Palle i Vika.:-)


Hela tråden: