Avtalen med WFJ uppsagda - som man bäddar får man ligga (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 18, 2008, 12:48 (5874 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tyvärr är väl bedömningen vad som är skräpigt olika. För alltför många är spåren av gammal industriverksamhet och likanade skräpigt medan andra lan se det som ett minne av gamla tider. >

Bedömningen av vad som anses skräpigt på stationsområdet i Vadstena har också skärpts de senaste åren, med tanke på hur det såg ut i början på 80-talet med all bråte, gammal rostig fallfärdig travers m.m så är det väldigt rent och snyggt idag.

Efter at ha läst inläggen kan man få känslan av att ett av problemen har varit att idesprutor lätt startat nya projekt medan det dagliga underhållet varit eftersatt. Bilderna på banvallen visar detta. Det är väl alltid så att det är lättare att entusiamera till nu framtida projekt än att gräva ner sig i dagens problem. Om de akuta problemen växer blir behovet av verklighetflykt större.

Precis vad jag tror, när det väl gick som bäst med ångtåg till Fågelsta på 90-talet, så invaggades föreningen i en falsk trygghet, ok att banunderhållet var eftersatt, men att det var det i så stor utsträckning att en urspårning var möjlig är väldigt oroväckande.

Kanske det hade varit bäst att korta av banan och satsa på det som det finns resurser till. Därmed bita i det sura äpplet att banan inte går någonstans längre, men detsamma gäller ju t.ex i Malmköping där Hosjö ju inte är någon större attraktion utan det är resan som ger behållningen. Det är ju inte en speciellt unik situation.

Just precis, en mindre sträckning hade avsevärt förenklat banunderhållet, just sträckan Aska-Fågelsta har alltid varit i sämst skick och därmed mest varit till besvär, även den mest klagande bonden i Rävsjö bor på det avsnittet.

Med gamla Linköping, flygvapenmuseum mm så kan en bana där vara ett bättre alternativ. Framförallt om Vadstena kommun tappat det intresse aom någon gång funnits.

Men jag hoppas innerst inne att jag har fel och att likt fågel Fenix WFJ på något sätt återuppstår.

Just Valla är ett bra alternativ, att köra till gamla Linköping blir knöligt både pga. topografi och närliggande bostadsområde. Däremot finns det enorma släta grönområden och hagar i anslutning till Valla där spår med enkelhet skulle kunna läggas. Det behöver bara vara fråga om någon kilometer med rakt spår samt kort parallellspår med 2 växlar för att kunna vända. Nu vore ju detta ingen historisk förebildsenlig bana, men ändå en gemensam samlingsplats för kvarvarande östgötasmalspår. Halleby stationshus står redan på plats. Vagnhallen borde kunna flyttas några 100m söderut, inga plankorsningar med väg skulle behövas. Vad det gäller kontaktledning så vore det också spännande, tänk landets första elektriska museijärnväg, det skulle locka folk. Det är kul att spekulera, men i slutändan handlar det om engagemang och tillräckligt med sådant saknas det ännu i Valla. Men om Vadstena-entusiasterna skulle förenas med JMF borde det kunna bli mer verklighetsförankrat, många av dem bor ju redan i Linköping.


Hela tråden: