WFJ sista resan?? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 18, 2008, 22:09 (5873 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Fast uppenbarligen inte tillräckligt snyggt för att kommun och "opinion" ska vara nöjda. Då är det inte svårt att tro att det egentligen inte spelar nån roll vad föreningen gjort och gör. Man vill helt enkelt bli av med järnvägen och dess verskamhet. Till förmån för gästhamnsverksamhet och annat. Och då gäller det att "hitta en anledning" (eller flera) för att kunna säga upp föreningen. Något som man nu gjort.


I det här fallet handlar det om krav på prydlighet in absurdum, dvs. kraven är så högt ställda att de knappast kan uppfyllas om man ska bedriva järnvägsverksamhet i området. "Eldsjälen" Tommy Palmqvist har segrat genom att systematiskt använda sig av den här taktiken.

Ärendet och beslutet om uppsägning har säkerligen förberetts under lång tid på både tjänstemanna- och politisk nivå. Så ser realiteten alltid ut vid större kommunala beslut. Eventuell dialog/påverkán brukar kunna ske innan beslut är fattade. Det är oftast svårt att få till stånd en ändring när beslutet väl är fattat. Jag är dock övertygad om att föreningens styrelse har sådana kontakter så dom kan bedöma om det finns någon liten kil som är möjlig.

Som jag ser det vet vi att ett beslut är fattat angående upphörda hyresavtal mellan WFJ och Vadstena kommun. Alltså finns det en överhängande risk för avhysning av WFJs verksamhet på området redan nästa år. För att dra ett drastiskt exempel kan nämnas att det även fanns ett politiskt beslut om att skövla almarna i Kungsträdgården 1971. Trots detta står almarna fortfarande kvar än idag. Vad vill jag säga med det? Jo, att aldrig ge upp. Jag uppmanar WFJarna att fortsätta med slipersbytena, det finns ännu ingen anledning att ställa ifrån sig spadarna.

Kanske borde man kunna skapa opinion genom lite udda metoder, ta kontakt med TV-kanal för att väcka uppmärksamhet. Varför inte spela in en dokumentär om järnvägen, dokusåpa, demonstrera, flygblad.. vad vet jag, alla dörrar måste hållas öppna.

Om avhysning kommer att ske så kommer ingen grävskopa att röra lokstallet, det är ett skyddat byggnadsminne, det kommer inte att rivas. Det finns dock frågetecken kring stationshuset, rälsbussgaraget och godsmagasinet.

Trots det dystra beskedet pågår nu arbetet med att rusta upp sträckan fram till Pilgrimsvägen, kanske blir t.om. Skänningevägen sista hållplats i sommar. Det är helt rätt att fortsätta med slipersbytandet, jag ser fram emot att få se bommarna fällas på Södra vägen, Hovsvägen och Pilgrimsvägen även om det blir den sista gången.


Hela tråden: