... val (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Tuesday, February 19, 2008, 13:30 (5883 dagar sedan) @ Granis

Fast det kanske beror lite på Föreningen Gotlandstågets [i]positiva [/i]insatser? Ty innan dess var det väl en hel (?) del "medeltidshybris" också på Gotland? D v s öns historia och det man därmed ville visa upp och slå mynt av slutade nån gång på 1600-talet.... Beträffande Vadstena så verkar man ha upplevt WFJ´s insatser som -om inte negativa- så i varje fall inte [b]tillräckligt [/b]positiva..?

Men vi måste nog ibland lära oss att föra oss ute "i verkligheten" och faktiskt ser till vad vi kan erbjuda och inte bara mecka för vår egen skull för då kommer vi inte särskilt långt. Bli mer affärsmässiga helt enkelt...


Helt rätt. Problemet är dock att man kan ta detta som ett argument för att ersätta en förfallen museibana som gnetar sig sakta fram med en tjusig turistvänlig (= snygg, påkostad och användbar) gästhamnsanläggning t ex. Däri ligger nog lite av Nickes argumentering också. Att inse att det där med att bedriva järnvägsmuseal verksamhet inne i en stor- och/ eller turiststad inte [i]bara [/i]är fördelar. Det gäller f f a då att ha bra omvärldsanalys och d:o kontakter. Och inte stå på "ofri mark".

/ L G

Visst. Och man kan ersätta gästhamnen med vad du vill. Men poängen är att den förfallna museibanan inte nödvändigtvis måste vara ett förlorarkoncept i sig. Förlorarkoncept blir det när föreningen bakom detta inte har förmågan att övertyga. Är vi en samling "tågtöntar" som mest vill ha banan "för att det är sista biten av det stora XYJ-nätet" eller ännu värre: "för att det är så kul att mecka med ånglok" så har du galleriet och dagiset i lokstall och station säkert som ett brev på posten. Därför krävs att museibanorna lär sig nya färdigheter. Om vi däremot kan hävda oss bland de stora drakarna på turistmarknaden och visa att "tåget kan ta turisterna från A här och bort till B där den nya konferensanläggningen finns. Därigenom kan boende på anläggningen ta tåget in till A för att där avnjuta en fantastiskt måltid på restaurange vid Stortorget och dessutom se en pjäs på Stadsteatern" så blir det en helt annan femma. Om man DESSUTOM förpackar detta snyggt, värsta Powerpointpresentationen, och har med sig folk från konferensanläggningen, teatern, restaurangen etc så blir det mer attraktivt för kommunen. I såna här sammanhang; glöm tågen! Men tappa inte musealiteten i verksamheten för det är en kvalitetsfaktor som besökaren betalar för. Titta på möjligheterna att arrangera snygga paket. Någon sa till mig att museiförening A har stöd idag för att man gått "från att vara en förening för folk som meckar med tåg till att vara en modern upplevelsproducent". Den imageförändringen betyder mycket. Kommunen fattar att galleriet och dagiset kan ligga 100 m bort om det finns lite klirr att hämta. Bättre tänk som handlar om andra saker än vad vi traditionellt brukar ägna oss åt är nog viktiga, i synnerhet i turiststäder. Vi måste helt enkelt in på samma arena som båthamnen. Men kommer vi dit så finns det inget som säger att vi är sämre. Vi bara färdas på ett annat sätt...


Hela tråden: