Flera ställverk. (Signaler/säkerhet)

av Lars-Henrik Eriksson, Wednesday, March 11, 2009, 17:47 (5497 dagar sedan) @ kjellgerik

Fler funderingar:

1)Vad symboliserar det streck (med ett antal upp och ned vända "T" tvärsöver) som går från södra ställverket upp till växel 12. Ser ut som om det skulle kunna vara en spårspärr över spår V o VI där?

Det är linor från ställverket till spårspärr II som.låg intill växel 12. Linorna passerar växel 6 och låste även denna.

2)Gjordes låsningen av resp växel i ställverket eller direkt på växeln. Vid flera växlar står det typ "K7 låser växel 53". Om låsning gjordes från ställverk antar jag att det gick någon typ av linor för mekanisk låsning eller var låsningen elektrisk?

Båda varianterna fanns. Låsning med linor talade jag om ovan.

K7 är en kontrollåsnyckel. Växel 53 låstes alltså genom att nyckeln togs ut ur låset i växeln (vilket också bara var möjligt i rätt läge). Genom att sätta in nyckeln i ställverksapparaten fick man bekräftat att växeln låg rätt och var låst.

3)Finns det någonstans att läsa om hur just denna typ av ställverk fungerade?

Det borde stå någonstans på Gunnar Ekevings webbplats, tycker man... Annars finns ju "Lundbergs kompendium" från 1956 (tror jag).


Hela tråden: