Automatiskt tågstopp vid "Vinkelboda"? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 13, 2009, 20:06 (5513 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Finns det någon människa i hela världen som kan uppvisa någon dokumentation (ritning, fotografi, order e d) över det där? Jag har inte hittat något och det verkar som ett fruktansvärt krångligt sätt att stoppa en A24 på. Jag är helt övertygad om att någon har hittat på hela grejen!

SS hade i varje fall planer på att införa en tågstoppsanordning på platsen, och Signalbolaget höll under denna tid (1944- 45) på med diverse försök kring tågstopp. Men jag har inte hittat några belägg för att man verkligen installerat något sådant vid Alvik. Och om man ville ha ett tågstoppssystem var det väl enklast att välja en rent mekanisk lösning, som ju fanns på många lokaltrafiksystem sedan början av 1900-talet. Signalbolaget utvecklade för övrigt just ett sådant mekaniskt tågstopp, och sålde bl a till tunnelbanan i Toronto. Redan på 1930-talet fanns f ö ett mekaniskt tågstopp på några av Roslagsbanans signaler och på några få motorvagnar.

Tågstopp baserade på glasrör på vagnstaket lär ha funnits på någon förortsbana i USA, men enligt uppgift hade man inte Hg i röret utan det var istället anslutet till bromssystemet, så att effekten av avslaget rör blev ungefär samma som om bromsledningen mellan två vagnar slets av.


Hela tråden: