Automatiskt tågstopp vid "Vinkelboda"? (Signaler/säkerhet)
Det var faktiskt en uppfinning av Axel Vogt. Han var född i Kristianstad och hade emigrerat till USA. Han var anställd vid Pennsylvania RR:s maskinavdelning och fick där utveckla bl a ett 2-10-0 som byggdes i mer än 500 lok. Har litt. antecknad någonstans.
Tågstoppet installerades 1880 på prov någonstans på PRR:s Middle Division. Glasröret på loktaket och var kopplat till bromssystemet. Semafor(er) utrustades med en "extra arm" som pekade ut över spåret när den stod i stopp.
Efter en malör i en tunnel övergavs iden. En isstapp i en tunnel hade slagit av röret varvid tåget blev stående.
Detta var förmodligen det första amerikanska tågstoppet. Noteras kan att det fanns ett patent i USA redan 1867, förmodligen Westinghouse, som påverkat ånglokets pådrag och vissla.
Det har hänt en del sedan dess fram till dagens ETCS :-)