Automatiskt tågstopp med glasrör även vid Spokane (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 13, 2009, 23:53 (5521 dagar sedan) @ Per Olofsson


Tågstoppet installerades 1880 på prov någonstans på PRR:s Middle Division. Glasröret på loktaket och var kopplat till bromssystemet. Semafor(er) utrustades med en "extra arm" som pekade ut över spåret när den stod i stopp.

Efter en malör i en tunnel övergavs iden. En isstapp i en tunnel hade slagit av röret varvid tåget blev stående.

... men kanske inte övergavs helt? I Middletons bok "The Interurban Era" (full text) beskrivs på sidan 279 ett automatiskt tågstopp vid Washington Water Power Company's elektriska bana mellan Spokane och Medical Lake: "Mechanically linked to upper quadrant semaphores, an arm extending
from the mast in the stop position would break a glass tube on the car roof, exhausting the brake line and applying the brakes." Om Middleton har rätt tycks Vogts system ha återupptäckts, alternativt har någon annan uppfunnit samma sak igen. Den elektriska linjen öppnades 1905 och lades ner 1921.

Några korta uppgifter om Vogts tågstopp finns på http://mysite.du.edu/~jcalvert/railway/prr/prrsig.htm


Hela tråden: