Automatiskt tågstopp med glasrör även vid Spokane (Signaler/säkerhet)

av Per Olofsson, Saturday, March 14, 2009, 11:59 (5493 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intresssant hänvisning till Middleton Gunnar

Jsg tror inte att det blev så många fler installationer.

Nästa steg i utvecklingen togs av herrar Boston Revere Beach & Lyan som år 1891 satte det s.k. Rowell-Potter systemet i drift, ett mekaniskt tågstopp som installerades på marken. Inte heller detta fick någon spridning.

Det första riktiga och permanenta installationen i USA av automatiskt tågstopp togs i drift samma år, 1901 som Boston Elevated Railway invigdes. Det styrdes pneumatiskt precis som blocksignalerna och därmed hade man fastlagt principen om ett markbaserat system som påverkade en bromsventil.

Det kan noteras att kring 1900-1920 så provades tågstopp runt om i USA från minst 20-talet leverantörer och uppfinnare. En del hittade också vägen till England och Frankrike t.ex. Reagan. Under de här åren var antal järnvägsolyckor mycket stort och förvaltningarna fattade inga beslut om att börja investera i tågstopp. År 1922 tvingades därför Bureau of saftey att beordra de amerikanska förvaltningarna att införa tågstopp.

Det första intermittent elektriska tågstoppet installerades på prov 1919 av GRS.

Detta här kan man skriva en roman om - om utveckling och hur den ibland förhindrats, motarbetats men också hur visioner realiserats i riktigt bra lösningar som räddat liv. Ovan historiska fragment från den amerikanska utvecklingen är bara några få steg i den långa utvecklingen fram till vårt svenska ATC och ETCS.


Hela tråden: