Bevarande (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Wednesday, February 20, 2008, 13:26 (5872 dagar sedan) @ Granis

Som man frågar får man svar. Det har väl heller inte gjorts något försök att få igång något kring en DEVA? Ofta är ju steg ett att någon tillräckligt engagerad eldsjäl sparkar igång något och dert har i alla fall jag inte set någon.

Men jag är ibland lite fundersam kring det här med bevarandefrågor. Jag gillar originalskick. Jag gillar när man kan pussla ihop totala lik till något som är 100% korrekt. Visst. Men om det nu som i det här fallet inte finns rätt grejor att tillgå? Om man ska tolka Henke så skulle det då vara egalt om X3 gick till den slutliga stoppbocken för den är bara ett ruttet skal? DET köper inte jag! Skulle man låta en av den sista Devorna tillika den sista smalspåriga gå till skrot 2008? I så fall har vi inte lärt oss mycket! Det finns några saker i Sverige idag jag tycker är smärre skandaler. Devorna är en, motorvagnskorgen i Vislanda är en annan. Loken i Hillerstorp en tredje. För min del skulle jag mycket hellre acceptera en yttre renovering av X3 med en felaktig drivning i alla fall till att börja med. Vagnen bevaras ju och kan visas upp. Gör man dessutom renoveringen rätt så att allt går att återställa så är problemet som jag ser det minimalt. Om det senare visar sig att en korrekt drivning går att uppbringa, ja då är saken solklar! Och då har man en vagn att sätta den i. Med det andra resonemanget skulle det bli en motor på ett podium på något museum någonstans. Hur kul är det?


Hela tråden: