Framtiden för X5 221..... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 22:43 (816 dagar sedan) @ Wk

Lite tråkigt att denna tråd kapats för att ännu en gång riva upp i detta ämne... men när nu tandkrämen klämts ut ur tuben, vill jag gärna påpeka en liten detalj som kanske missas i sammanhanget....

Frågan är hur pass omfattande ohistoriska ändringar som skulle behövas för att få ett tågsätt av denna typ att köras 'på riktigt', för vi talar väl knappast att det skulle snigla sig fram i 80-90 km/h?

Det finns en viss referens i form av det privata initiativet i England med att få restaurerat en hopsatt enhet av det berömda 'Brighton Belle', a.k.a. 5-BEL tågset, till en standard som skulle tillåta att det framföres som snälltåg på det allmänna järnvägsnätet. När jag läser om alla utmaningar, ombyggnader och förändringar som uppstått/visat sig nödvändiga, hade det kanske varit relevant att räkna på alternativet att bygga ett helt nytt tågset som i varje fall vagnskorgsmässigt 'i stort' överensstämmer med originalet.

Hur mycket tåler vagskorgens styvhet?
Hur snabbt kan tåget tänkas tillåtas köras med existerande löpverk?
etc, etc

Hur fort får de fordon från 30- och 40-talen som bevarats köras? Jag förmodar att dessa inte genomgått några större ändringar... t ex SKÅJ;s F-lok som är av samma ålder.

Men jag kanske missat nåt?

/TKO


Hela tråden: