"Approach lighting" (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, March 20, 2009, 11:25 (5488 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

visat "kör" resp "vänta kör" skulle det förstås vara

"Approach lighting" - signalen tänds först när tåg närmar sig - har alltid varit vanligt vid automatiska linjeblockanläggningar i nordamerika, och det var säkert därifrån SJ fick idén, även om mellanblockposterna i Sverige normalt matas från hjälpkraftledningen. Många (ej elektrifierade) banor i USA och Canada byggde för övrigt en "hjälpkraftledning" i samband med införande av automatisk linjeblockering. Då kunde förstås blocksignalerna vara tända kontinuerligt, men "approach lighting" har fördelen att spara signallampor och ger personal som arbetar på linjen (och har en signal inom synhåll) en indikation på att tåg närmar sig.

I Sverige släcker man ljussignalerna när en station är stängd under tid utan tågrörelse (numera ovanligt). Tidigare brukade SJ i sina instruktioner för elektriska signalsäkerhetsanläggningar också föreskriva, att signalerna skulle släckas och elmatning till spårledningar och ställverk brytas vid längre perioder utan tåg- eller växlingsrörelser. Främsta anledningen var strömbesparing, men man fick också en indikering på om t ex en växelkontrollmagnet hade fastnat (säkerhetskritiskt fel). Ställverksvakterna hade instruktioner att observera detta. Vid de större knutpunkterna var det knappast aktuellt att stänga av ställverket, men många platser hade vissa tider gles trafik


Hela tråden: