Kristinehamn (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Friday, March 20, 2009, 18:26 (5517 dagar sedan)

Lite fundering kring Kristinehamns lokleveranser.
1889 levererades Kristinehamn lok nr. 54 till BLJ som dess nr. 3 Stjernsund.
Sedan upphör leveranserna för ett tag. Under 1893 leasas verkstaden av Karlstads MV, leveranserna kommer igång igen och samma år levereras nästa lok nr. 55 till FJ som dess lok nr. 1 Nordenfalk.

Kan någon reda ut turerna kring detta, eller är det redan publicerat någonstans?

Varför slutade Kristinehamn att leverera, dåliga tider? Andra problem? Slog man igen helt eller hade man annan produktion?
När under resp. kalenderår levereras nrs. 54 resp. 55?
Vet man om gamla bolaget hade planer på att ta upp produktionen själva igen?
Fick man orden på 2 lok till FJ först efter det att Karlstad hade leasat verkstaden? Och hann leverera samma år? Eller skrev Karlstad kontrakt och letade sedan upp en lämplig verkstad?
På lokskyltarna har det väl aldrig angivits något annat än Kristinehamn?
Men all korrespondens och kontrakt skrevs väl i Karlstads namn fr.o.m. 1893?

undrar

Dag B


Hela tråden: