Ånglokspanna i Sävsjö. (Fordon: lok)

av Stig Lundin, Friday, March 20, 2009, 23:48 (5517 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag var där i juli 1984 och noterade att pannan var tillverkad av Vagn- och Maskinfabriks AB i Falun 1926 med tillv.nr 60. Med ledning av den uppgiften kan säkert någon identifiera pannan. Själv har jag ingen aning.

Jöran

Vagn- och Maskinfabriken i Falun tillverkade av allt att döma bara 3 st utbytespannor under år 1926. I september 1926 levererades en panna till HdSJ, i november en panna till Trafikförvaltningen i Gävle och i december ännu en panna till HdSJ.

HdSJ lok nr 5 (SJ HSc 1505), tillverkat i Trollhättan 1900, hade hos SJ panna 1739, tillverkad i Falun som nr 59 år 1926. Det bör ha varit den pannan som levererades i september 1926. Pannan skrotad i Vislanda i april 1955.

HdSJ lok nr 3 (SJ HSc 1503), Tillverkat i Trollhättan 1892, hade hos SJ panna 1737, tillverkad i Falun med okänt mr år 1927. Jag gissar att det är den pannan som levererades i december 1926 och som logiskt sett borde vara nr 60. Den lades förmodligen inte i loket förrän 1927. Loket slopades 14 april 1934 och skrotades i december 1934 på 10 ms (Vislanda?). Den relativt nya pannan sparades och uppges som såld 6 februari 1935. Det är troligen den pannan som ses på bilderna.


Enligt en förteckning på Sveriges Järnvägsmuseum är VM 60/1926 en utbytespanna tillverkad under arbetsorder 3442 till SDJ.
Ulf

Då får vi fortsätta med pusslet. Den första HdSJ-pannan 1926 var arbetsorder 1340. Pannan till Trafikförvaltningen i Gävle, vilken alltså ska avse ett SDJ-lok var mycket riktigt arbetsorder 3442. Den andra HdSJ-pannan, vilken jag gissade som tillv.nr 60 ovan, var också arbetsorder 3442. Var pannorna lika?
Det SDJ-lok som fick ny panna 1926 var SDJ 11. Pannan låg i loket till 1934. då man lade i en panna tillverkad av GDJ verkstad 1930. Vad hände med den ca 8 år gamla Falutillverkade pannan nr 60 år 1934?
Stig Lundin


Hela tråden: