Försignal och tändning vid ankomst (Signaler/säkerhet)

av John Thoweman, Saturday, March 21, 2009, 14:58 (5509 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

... Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

ja, särskilt vid reservmatning från ackumulator. Jag tror de flesta mellanblocksignaler på enkelspår, även vid SJ normalspårnät, i varje fall tidigare tändes först när tåget närmade sig, och slocknade efter att under någon sekund ha visat "kör" resp "visa kör" när tåget lämnat blocksträckan. Vid dubbelspår är signalerna normalt tända; det anses annars vara risk att en lokförare föväxlar en tänd signal för intilliggande spår med en trasig signal vid det egna spåret. Vid matning från ackumulator hade man emellertid i varje fall tidigare signalerna släckta förutom när ett tåg närmade sig (på det spår signalen gällde) eller signalen visade "stopp".

Såvitt jag förstått var alla blocksignaler på RB förut sådana som tändes "vid behov".
Jag minns t.ex. mången kvällslig väntan på Park-tåg stående på hpl Universitet för sådär 18 år sedan. Blocksignalen strax norr om bron över Roslagsvägen var ett lämpligt placerat studieobjekt. Här framgick tydligt att signalen tändes först när fordon befann sig på närmast framförvarande blocksträcka. Och här var det dubbelspår. Dock "enkelriktat dubbelspår", varför ovannämnda risk väl ej ansågs föreligga.


Hela tråden: