"SRJ" stlv 39/62F (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 22, 2009, 15:42 (5486 dagar sedan) @ Anders Ljung

Eftersom jag har roslagsböjelser tittade jag på de flesta av dessa ritningar. Ett flertal av de södra stationerna verkar ha fått reläställverk modell 39/62.

Gissar jag rätt om jag säger att detta i princip är ett stlv 59 men som även vid lokalbevakning manövreras med ordernummer inslagna på de 2x8 tangenterna nere till vänster (och inte med vippor på spårplanen som en 59:a)?

Manövreringen är nog den stora skillnaden mot Skruv, 59 och liknande, men det skall även ha funnits andra avvikelser. Ett liknande ställverk som SRJ:s fanns tidigare i Algutsgården mellan Alingsås och Herrljunga. På den sträckan höll SJ under andra halvan av 1950-talet på att införa fjärrstyrning från Alingsås (aldrig driftsatt), och vid samma tid pågick förberedelserna för SRJ:s CTC, som var tänkt att omfatta Roslags Näsby - Norrtälje. Sedan ändrades planerna, så att Österskärslinjen fick CTC (eller fjb som det kallades efter att SRJ helt inlemmats i SJ) istället för den väl redan då lite trafiksvaga Lindholmen - Norrtälje. Denna omplanering gjorde antagligen att Roslagsbanans fjärrstyrning blev några år försenad. Kårsta fick en manöverapparat typ 39/62, men ritningen visar att stationen inte längre var avsedd att fjärrmanövreras. Manöverapparaten lär ha tillverkats men inte blivit installerad, eftersom man nöjde sig med ett enklare ställverk.


Hela tråden: