Tillv.foto på SJ Mb 800 och 802 (Fordon: lok)

av Mattias Jansson @, Sunday, March 22, 2009, 20:08 (5515 dagar sedan) @ tiosextiosju

Lysande - mycken tack f detta. Bilderna bekräftar även att dom stora ovala Atlasskyltarna fanns redan 1901!! (Min td-skylt är bara hälften så stor o annars mckt lik dessa - inkl. spår av röd kontrastfärg i centrumfältet! Nej, tvärtom - rött i textbakgrunden runt kanten!!)

En mellanstor variant fanns också. Vadvardet... OHJ-tankloket?


Vilken maskin! Särskilt Ma:n med stora pannan. Jag minns den från Jvm Tm när jag var 13 år. Den framkallade rysningar längs ryggraden och jag tillbringade timmar i hutten på den.

Ciceron Oscar Andersson lade på några ton kol per timmer vid varje visning på söndagarena och sa..

- Om jag ägt den kol den här slukade i malmtågen hade jag inte gått här och pratat.

Båda var väl våtlok. Nånstans i skallen finns en idé om att man byggde om en del av båda varianterna för överhettning.

3 st Mb (763, 763 och 830) blev Mc och 2 st Ma (657 och 917) blev Md. De förstnämnda blev kvar till "slutet", slopade 1970 och skrotade 1972-73, medan de två Md-loken försvann redan 1937.


Men KM, Vad är rödgods?

En grej till som poppar upp: F 1200 byttes tillbaka över sundet mot en R-maskin.

Fråga 1: Finns den kvar?

Nej, bara Jvms R.maskin finns kvar.


Fråga 2: Vad skulle DSB ha R-maskinen till? Hade man sådana sedan tidigare eller hade man något omlopp där den passade in med tillsammans någon annan godsjätte? För det var väl inte bara ett byte "skrot mot skrot"?

Jo det var precis vad det var, samma dödvikt ungefär, R-loket skrotades direkt.


Jaha, 5+10=15. Fast sånt kanske man inte ska avslöja...


Hela tråden: