Motorinstallationen i SJ Zss 106 (Fordon: lok)
Hej CEO
Jeg har sendt spørgsmålet videre fra anden side, så jeg ved ikke om der en eller to motorer i loket :-)Hvis man ser på tegningen, er der to kølere - så der er sikkert også to motorer. Placeret ved siden af hinanden.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Hej Claus, jag har också sänt frågan vidare till Lasse Johansson som har ett par (tyvärr ej elektroniska) pappersbilder på motorinstallationen. De visar att der kun er EN motor med 8 cylindrar med separata cylindertoppar. Som ritningen (tegningen) visar finns det 2 kylfläktar till den store køleren. Förstorar man ritningen så kan man se att det nog står motoreffekt 290hk, men motortypen kan jag inte tyda (någon annan?). Motorn är alltså installerad i lokets mittlinje med generatorn direktkopplad, placerad inne i förarhytten.
Jag det fanns ju en tidigare "tråd" i vårt gamla forum som också handlade om Zss 106, ev med text inskannad av BD från samtida facktidskrifter, där bl a Unos och morrgans bilder också visades.
Kockums-Frichs-fordon med två motorer har åtminstone varit den stora motorvagnen MYJ 300, som hade ett par dieslar placeret ved siden af hinanden i ena änden och boggi med banmotorer i den andra. Den hamnade ju sedan på Nynäsbanan innan den slutade sina dagar som tjänstefordon nånstans.
/CEO