Motorinstallationen i SJ Zss 106 (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, February 21, 2008, 12:43 (5907 dagar sedan) @ cfrost

Hej CEO
Jeg har sendt spørgsmålet videre fra anden side, så jeg ved ikke om der en eller to motorer i loket :-)

Hvis man ser på tegningen, er der to kølere - så der er sikkert også to motorer. Placeret ved siden af hinanden.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

[image]

Hej Claus, jag har också sänt frågan vidare till Lasse Johansson som har ett par (tyvärr ej elektroniska) pappersbilder på motorinstallationen. De visar att der kun er EN motor med 8 cylindrar med separata cylindertoppar. Som ritningen (tegningen) visar finns det 2 kylfläktar till den store køleren. Förstorar man ritningen så kan man se att det nog står motoreffekt 290hk, men motortypen kan jag inte tyda (någon annan?). Motorn är alltså installerad i lokets mittlinje med generatorn direktkopplad, placerad inne i förarhytten.
Jag det fanns ju en tidigare "tråd" i vårt gamla forum som också handlade om Zss 106, ev med text inskannad av BD från samtida facktidskrifter, där bl a Unos och morrgans bilder också visades.

Kockums-Frichs-fordon med två motorer har åtminstone varit den stora motorvagnen MYJ 300, som hade ett par dieslar placeret ved siden af hinanden i ena änden och boggi med banmotorer i den andra. Den hamnade ju sedan på Nynäsbanan innan den slutade sina dagar som tjänstefordon nånstans.

/CEO


Hela tråden: