Björn Alnebos - - - -- lite mer om U-märken/-tavlor på RB (Bana)

av Ulf Pålsson, Thursday, August 11, 2022, 21:54 (626 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X4p lämnar Vikingavägen ca 1970. Jag gissar att skylten med siffran 8 anger var föraren ska stanna vid en viss tåglängd. I tunnelbanan kallas sådana skyltar för hållmärken, men vad kallas de för här?


8 betyder 8 axlar = två vagnar. Uppehållsmärke eller möjligen -tavla bör de ha hetat då.

(Idag används hållmärken med antal vagnar på RB och SB.)

När denna bild togs kallades det runda signalmärket med siffran 8 för uppehållsmärke eller, förkortat, U-märke. (Det är en vanlig missuppfattning att U-märke skulle vara benämningen bara för ett märke med bokstaven ’U’, men så är det alltså inte; U-märken kunde ha ’U’ eller siffror. Motsvarande gäller även U-tavla, varom mer längre ner.)

Siffran angav stopplatsen för ett tåg med 8 axlar. I antalet axlar inräknades de på motorvagnar men inte på lok (men det senare var ju aldrig aktuellt vid Vikingavägen). ’8’ var alltså stopplatsen för ett tåg bestående av en motorvagn och en ”passvagn” (som personvagnarna på Roslagsbanan av okänd anledning kallades för).

Vad jag vet var det unikt för Roslagsbanan (f.d. SRJ) att använda U-märken med lägre tal än 10 (axlar). Det var på f.d. SRJ och senare även på RB ganska vanligt med ’8’, och här och där fanns det också U-märke med ’4’.

När år 1973 SJ:s trafikregler från 1959 (= ”säo-1959”) ersattes av en ny utgåva (”säo-1973”), ändrades benämningen från uppehållsmärke/U-märke till uppehållstavla/U-tavla. Utseenden ändrades från ett runt märke till en rektangulär tavla. Dock fick den runda modellen fortsatt användas övergångsvis, som uppehållstavla/U-tavla. Men, dessa ändringar genomfördes inte vid Roslagsbanan, för det Järnvägs AB Roslagsbanan som övertog trafiken från SJ i maj 1972 valde att fortsätta att tillämpa SJ:s säo-1959, något som inte ändrades förrän egna trafikregler för Roslagsbanan började gälla 1981 (”RB-säo-1981”). I denna genomfördes för U-märken de ändringar som SJ hade gjort 1973, och uppehållstavla/U-tavla skulle det nu heta även på RB.

Att säo-1959 gällde vid RB 1972–1981 hindrade dock inte att det under denna period sattes upp rektangulära U-märken (d.v.s. U-tavlor av SJ-modell) på RB – vad skulle man annars göra, några runda fanns ju inte att köpa...

År 1985 infördes vid SJ en ny variant av U-tavlor, med vita siffror eller vitt ’U’ på blå botten. Dessa tavlor hade en särskild betydelse för tåg med det då vid SJ nyinförda tågskyddssystemet ATC . Fastän RB inte hade någon ATC, kom det upp ett antal blå U-tavlor också på RB, något som kanske berodde på att skyltbeställaren tyckte att de var snyggare (?) men att vederbörande inte förstod tavlans särskilda betydelse vid SJ, eller möjligen på att skyltbeställaren hade fyllt i fel beställningsnummer…

En annan ändring vid SJ var den från 1987 successiva övergången till U-tavlor med tåglängd angiven i meter i stället för i antalet axlar. Sådana U-tavlor kom aldrig till användning vid RB.

År 1996 ersattes RB-säo-1981 av en ny trafiksäkerhetsinstruktion (”RB-Tri-1981”), ett dokument som i många avseenden närmade sig vad som gällde vid Stockholms tunnelbana. En av konsekvenserna var att uppehållstavla /U-tavla ersattes av ett hållmärke, av samma typ som i tunnelbanan: en gul stående rektangel. antingen utan någon siffra eller bokstav (ersatte U-tavla med ’U’) eller med en siffra som anger antalet vagnar (ersatte U-tavla med axlar).
/up


Hela tråden: