Kockums-Frichs-leveranser till Sverige (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, February 21, 2008, 13:21 (5880 dagar sedan) @ Olof W

I august 1935 havde Kockums bygd tre Frichs-dieselmotorer á 125 hk. 2 användas i växeltraktorer til Malmö-Ystad Järnväg. Nogon som har informationer om disse ?


Har ingen information om att Malmö-Ystads Järnvägs har haft växeltraktorer med frichs-motorer!?, men 1935 levererade Kockum 2 stycken växeltraktorer till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg, lokomotor nr 2 och 3, dessa hade båda frischs-motorer.
Dessa övertogs av SJ 1940 som Zsc 139 och 140, 1942 litra Z4, 1956 litra Z3, slopade 1957, nr 139 skrotad 1957 och nr 140 skrotad 1958, båda i Vislanda.
Dessa behöll frichs-motorerna hela tiden.

Beträffande: Zss 106, 1942 litra Z6, 1956 Z69, slopad 1967. Havde loket den originale Frichs-motor til slutet?


Kockums byggde två motorvagnar till MYJ enligt system Frichs. Kan det vara dessa som spökar?

Kockums har alltså tillverkat en del dieselelektriska fordon med Frichs-dieselmotorer för svenska kunder:
- 1935 de båda 125hk (1934 resp 120hk enl SJ Str 77) småloken 2 och 3 till VBHJ (kallades dessa f ö för "lokomotorer" eller "traktorer" då?)
- 1936 Nynäsbanans 550hk ÄF nr 10 som finns kvar hos NJM
- Motorvagn(ar?) till MYJ kom sedan närdådå?
- 1939 SJ 290hk Zss 106 (1940 enl Str 77, 290hk ok)
- 1945 Kockums eget med nummer omärkta växellok ("lillasyster" till 106-an) som numera finns hos FVJ i Klippan och sägs ha varit igång tidigare där, även om det numera är vandaliserat, men ej utom räddning. Motoreffekt 115hk och tillv nr 148 enligt "Industrilok i Malmöhus län". Kan det då vara ungefär samma dieselmotor som i VBHJ-loken i detta lok, eller en ny motorserie från Frichs?

Vilka fler liknande fordon fanns det här?

/funderade CEO


Hela tråden: