Tankar kring bevarande av uddatyper kontra standardvagnar (Fordon: allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, March 26, 2009, 22:46 (5517 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Efter att ha läst boken om 1940- och 1950-talsvagnar konstaterar jag att många vagntyper omkorgats eller är bevarade i ytterst få exemplar. Visserligen hade B15-vagnarna ny inredning, men att bara en skulle bevaras musealt känns inte bra om man ska rekonstruera historiska tågsätt. Jag förstår problematiken med att många individer i denna generation var rostskadade eller asbestisolerade. Sedan måste man tänka på att tågsätten knappast bestod av en enda generations fordon, oftast var det blandat med 30-, 40- och 60-talsvagnar. På senare år alltså, tidigare var det trävagnar och dessa är i de flesta fall lätt räknade. Det bör ju ha funnits en mängd varianter på kortare relationer, t.ex. lokaltåg utanför Stockholmsområdet och Hg-dragna tåg på Svartåbanan t.ex. Bildexempel finns det väl gott om? Sammansättningsplaner?
För övrigt tycker jag att det är trevligt att S3 3945 finns kvar. En vagn med speciell historia är B6 3319. Hur skall man ställa sig till denna? Är den värd att bevara? Har inte bevarandeplanen tillgänglig just nu men visst finns den med i denna?

Halvtrötta tankar efter jobbet från
Ola


Hela tråden: