WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Friday, February 22, 2008, 09:10 (5900 dagar sedan)

http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?id=61989

Dyster artikel i Motala tidning idag, har tyvärr inte läst pappers-corren än, men ska göra det senare idag.

I den första artikeln om WFJ i pressen sen en dryg månad tillbaka berättar WFJs kassör Christer Brimalm följande:

Järnvägsföreningens kassör Christer Brimalm bedömer läget som krisartat och berättar att det inte pågår några som helst förhandlingar mellan föreningen och Vadstena kommun, som äger museijärnvägen.

Det pågår inga förhandlingar, finns det överhuvudtaget någon regelbunden kommunikation med kommunen. När bedöms det vara läge för att börja förhandlingarna? efter sommaren? Läget är låst skrivs det, hur ska man tolka det? Borde man inte kunna ta reda på vad kommunen förväntar sig av WFJ för att rubba detta låsta läge? Är det bara frågan om städning på stationsområdet och röjningen längs linjen där bönderna klagat? Finns det några precisa krav kring röjning och städning eller är det bara fråga om subjektiva bedömningar i stil med "det ska se snyggt ut"? Blir ju svårt att veta vad som WFJ ska göra för att vinna i den här situationen.

- Det är väl ett trovärdighetsproblem. Vi kämpar på med våra ideella krafter, men det har inte gått tillräckligt fort.

När jag läser artikeln får jag känslan av att man inte riktigt kunnat precisera hur problemet och situationen ska lösas. Det finns inga konkreta handlingsplaner, inga offentliga iaf.

Men föreningen i Vadstena är också ovanligt missgynnad av sin kommun, menar han, och berättar att de flesta and-ra järnvägsföreningarna får någon form av ekonomiskt bidrag från sina kommuner.

Har det förekommit ekonomiska bidrag från kommunen tidigare, om så varför har de upphört?

- Det här handlar framför allt om att bevara den kulturhistoriska miljön. Järnvägen är ett kulturarv precis som de medeltida miljöerna.

Återigen har WFJ fixerat sig vid bevarandet, det är inte det som är det viktiga för framtiden utan utvecklingen, här skulle kassören kunnat prata lite mer om hur järnvägen skulle kunna användas både som turistmagnet och intresseföermål för kommmunen, dvs. nyskapande idéer om hur järnvägen skulle kunna användas. Ladugård 206 och Motala Express är exempel på det, men några närmare detaljer förtäljer inte artikeln.


Hela tråden: