Demokratiunderskott - debattinlägg (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Gunnar Håkansson, Thursday, January 03, 2008, 22:35 (5956 dagar sedan) @ Affe

Problemet med föreningar är inte i första hand att fatta rätt beslut, utan att få dem verkställda. Det är därför man har en ekonomiskt och juridiskt ansvarig styrelse. Sedan kan föreningen ha olika struktur: man kan ha många medlemmar, som inte har tid eller lust att jobba själva, men gärna skänker mycket pengar, så att föreningen kan anställa folk för att göra jobbet; eller man kan ha några få, som gärna lägger nästan all sin lediga tid på föreningen. Det senare är vanligast.
Nu är det inte alltid så, att de som alltså gör jobbet är bäst på att fatta rätt beslut. I synnerhet om de byts av ofta. Och då blir det konflikter. En typisk konflikt, som vi sett en del av i detta och andra diskussionsforum, är vilken grad av musealitet föreningen skall ha: maximalt innebär att föremålen ej får vidröras, allt underhåll skall utföras med ursprungliga metoder och ursprungligt material osv; minimalt innebär att man med minsta möjliga ansträngning skall få in mesta möjliga intäkter (det blir nog gummihjulståg).
För egen del lutar jag åt bevarandehållet: första gången jag var nära att lämna AGJ var när några aktiva hade bytt panel på Gullhönan till en med icke ursprungligt mönster. Sålunda underhåller jag ett väl bibehållet hus med traditionella material och metoder, ett redan mycket ombyggt med material och metoder, som passar till de befintliga (varav en del måste tas bort, då de förstör de ursprungliga, i den mån de finns kvar).
Å andra sidan finns en påtaglig risk för att medlemmarnas flertal (som aldrig skulle orka byta en sliper) fattar beslut, som de aktiva inte sympatiserar med. Frågan är då, vilken väg man bör välja: se till att flertalet inte får fatta beslut, förrän det redan är verkställt; eller låta dem fatta ett beslut, som sedan aldrig blir verkställt. Fler alternativ finns faktiskt inte. Jo, man kan förstås dela föreningen i två eller flera delar (det är visst det som håller på att hända med AGJ)(och som ett tag hände med FVJ, om jag förstått rätt).
Ja, det här blev visst varken strukturerat eller tydligt. Men att låta alla fatta beslut i alla frågor utan att behöva ta ansvaret för att verkställa besluten fungerar inte. Jag var med -68 och har sett mycket i den vägen.


Hela tråden: