WFJ-Dagens artikel i Corren-Vad tycker Vadstenaborna? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mattias Jansson @, Saturday, February 23, 2008, 01:17 (5900 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har de varit i Vadstena då tro? åker man igenom är det svårt att missa järnvägen om ! man inte är helt ointresserad av teknikhistoria..
I min förening har vi kört tåg till Nynäshamn i 20 år, det annonseras på stan, det skriv i lokalblaskan otaliga gånger, några gånger stor bild på mittuppslaget, det har varit inslag i både lokal radio och TV, trots det möter man fortfarande människor som inte har en aning om att vi finns eller vad vi gör. Det går helt enkelt inte att väcka densom inte vill bli väckt å tro mig, en ångloksvissla hörs bra i en kuststad ;-) .
//AÖ


Sanningen är nog helt enkelt den att en förkrossande majoritet av människorna är totalt omedvetna och näst intill totalt ointresserade av teknik- och kulturhistoria. De allra flesta jag känner har mycket vaga eller inga föreställningar om sådana saker, och de är sannerligen inga dumskallar (mina kompisar alltså) utan så ser nog verkligheten ut.
Att någon kan tycka att det är litet fräckt med en veteranbil eller ett gammeltåg eller så, det är en annan sak, det betyder inte att de är intresserade.
Jag vill minnas att jag hört en siffra att ungefär en fjärdedel av befolkningen svarar för närmare nittio procent av alla museibesök, medan alltså tre fjärdedelar av befolkningen aldrig eller endast mycket sällan besöker museer...


Hela tråden: