Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 -- Albano? (Bana)

av Ulf Pålsson, Thursday, November 09, 2023, 00:22 (172 dagar sedan) @ Peter Bolin

Intressant att namnet Experimentalfältet levde kvar i Roslagsbanans värld så länge som fram till 1990-talet. Jag har tillbringat mycket tid i livet på Stockholms universitet sedan 1988, först som student och sedan som lärare, och för mig är Experimentalfältet en historisk benämning på området öster om Roslagsvägen där Stockholms universitet ligger i dag. Det fanns som Ulf P. nämner också en hållplats på Roslagsbanan med namnet Experimentalfältet som drogs in 1960.

Den sista resten av det som en gång var Experimentalfältet var Experimentalfältets trädgårdsskola som flyttade i början av 1960-talet. Det finns flera byggnader kvar från Lantbruksakademins och Experimentalfältets tid, men den verksamhet som bedrevs vid Experimentalfältet upphörde helt för över 60 år sedan.

Det geografiska området väster om Roslagsvägen på Björns bilder heter Kräftriket, men vad heter området norr om Björnnäsvägen/Greta Arwidssons väg och söder om universitetet (Södra husen)? Jag har under alla år kallat det för Albano. Kallades det för Experimentalfältet även utanför Roslagsbanans värld så sent som 1970?

Jag har nu tittat igenom alla kartor på stockholmskallan.se och de historiska kartor som finns på kartbild.com. På Stockholmskällans karta för "i dag" står namnet Albanohöjden för en del av området (ett blivande kvartersnamn?) omedelbart norr om Greta Arwidssons väg. Men på ingen äldre karta återfinner jag namnet Albano norr om Greta Arwidssons väg/Björnnäsvägen, utan det namnet anges på äldre kartor först bara för ett hus invid Roslagsvägen vid Brunnsviken (på 1817 och 1855 års kartor) och senare bara för SJ:s järnvägsstation på Värtabanan (på 1899 års karta och flera nyare).

Namnet Experimentalfältet kommer ju, som du säger, från det fält som låg omedelbart söder om de nuvarande stora husen vid Universitetet och som väl användes för diverse "odlingsexperiment". Fältets namn fick ge namn till SRJ:s/Roslagsbanans blockpost/lastplats/hållplats, belägen omedelbart söder om den punkt där järnvägen korsar Roslagsvägen. Från denna lastplats (d.v.s. från växeln i uppspåret) utgick ju sidospår söderut mot pappersmagasinen, och det blev naturligt för järnvägsfolk att kalla dessa spår för "sidospåren vid Experimentalfältet" (underförstått "sidospåren vid lastplatsen Experimentalfältet"), även om sidospårens södra ände låg en bra bit från det som var det "riktiga Experimentalfältet". Vad kallades då på kartorna det område där pappersmagasinen stod? Ingenting alls, visar det sig. Det är väl däremot inte alls omöjligt att även det området i folkmun har kallats Albano.
/up


Hela tråden: