Drygt ett år med projekt Järnvägshistoriskt register (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rasmus Axelsson, Friday, December 15, 2023, 16:47 (134 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du skriver att du har specialinrikting mot järnvägsbyggnader !
Fråga 1: Registrerar du tegelstenarnas storlek och färg.
Ibland går det i SJ:s arkiv hitta vilket tegelbruk tegelstenarna kommer ifrån. Exempelvis Hästveda stationshus från Åkarps tegelbruk.
Tegelstenarnas storlek och färg skulle kunna ge ledtrådar till vilket tegelbruk de kommer ifrån. Dessutom går det att se skillnad på handslaget och maskinslaget tegel. Det går dessutom att se om teglet innehåller små kalkstenar, vilket gör att teglet fryser sönder så att kalkstenen blottas. Om jag inte missminner mig så är det så för Sölvesborgs stationshus.
Hårdbränt tegel specificerades i bland av SJ. Detta gäller tydligen inte för Sjöholmens stationshus.
Fråga 2: Registrerar du vilka takstolskonstruktioner som finns i lokstall och godsmagasin ?

Att vara specialinriktad på järnvägsbyggnader kan betyda mycket. Eftersom jag har någon form av självinsikt samtidigt som jag vet att det finns tiotusentals objekt att registrera, har jag inte valt att gå in på det vissa skulle kalla "niträknarnivå".

I de absolut flesta fall har jag varken tid eller några som helst källor som skulle kunna styrka svaren på fråga 1 eller 2, så: nej, jag har i dagsläget ingen ambition att göra det. Sitter du på trovärdiga källor, kan du höra av dig med dem.


Hela tråden: