Yp 727 ommålad? Tjat om YP eller Yp (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Björn Arvidsson, Saturday, December 16, 2023, 23:21 (134 dagar sedan) @ Leif B

Tack Leif!

Precis så var det jag avsåg. Jag svarade ”Mormorgruvan” på färg på Yp-bussar hos SJ precis som du insåg. Inte boggi-Hildingar, YBo5p eller YP. Jäkligt märkligt som det blir fel här ibland men du hade koll broder!

Intressant att det fanns en tidningsdressin med underlittera ”p” på 1435-banan OKB. Måste varit innan innan förstatligandet av de första 891-banorna

Hälsn.
Anders S


Hej Anders!

Jo, å tredje sidan så insåg du mycket väl vad Mormorsgruvan avsåg med sin fråga och kunde ha svarat på det. Nu blev det först Granis och Niklas som svarade på Mormorsgruvans fråga.

Jag håller med Niklas att det är lite tjatigt att varje gång någon skriver fel på YP och Yp så ska andemeningen avsiktligt missförstås. Det var kanske roligt första gången...

Hälsningar
Leif

Skriver fel och skriver fel. Efter som mormorsgruvan verkar vara ganska insatt i järnvägshistoria så bör han veta att YP och Yp är olika typer av rälsbuss fordon. Ser ganska ofta även folk som är väldigt insatta i div olika järnvägsfordon skriva Yp istället för YP om 1950-tals rälsbussarna, och det är väll bättre att det är rätt littera som används till rätt fordon så inte det blir fel för de som inte är så insatta.


Hela tråden: