SJ B 1430 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Tuesday, April 21, 2009, 19:28 (5455 dagar sedan) @ HK

SJ B 1430 har nämnts i en tidigare tråd om Banketorp lokhus. Det antogs där att loket kan ha stått i Jakobshyttan och kommit till Sala ca 1970.

Kort sammanfattning av lokets öden och äventyr.
Det levererades 1919 som ett av loken i sista serien B-lok till SJ, 1428-1432. Denna serie hade slutna hytter vid leveransen. 1430 hamnade i Norrland på IV D, möjligen 14 ms i Ånge. Under WWII flyttades loket till V D. Det var då vedeldat. 1946 kommer det till VI D och 27 ms i Borås. Går huvudsakligen på Varberg-Herrljunga. Det har då fått tendern C2 1509 och är fortfarande vedeldat. Omkring 1950 flyttas det igen, nu till VII D och 35 ms i Falun. I samband därmed bytes tendern till HHJ 1, nu koleldat. Som sådant blir det "linslus" för järnvägsfotografer under ångans sista tid på Dalalinjerna. Avställt 1962 och konserverat (i Tillberga?). 1963 i Banketorp lokhus. Observerat i Sala lokstall augusti 1967. Flyttat till Falun hösten 1974. Till Gävle hösten 1978 fvb Långsele 1979. Sedermera till Grängesberg där tydligen ramverket skattade åt förgängelsen 2005./HK

Tack Hans!
Då vet vi ungefär när loket flyttades från Östersund till Sala lokstall (1966-07-20 -- 1967-08). Dessutom att loket fanns i Falun mellan 1974-1978. Men var loket någonsin torrluftkonserverat där?

Jag har inte hunnit gå igenom olika handlingar där det finns uppgifter om loket... men här är iaf lite kompletteringar. Kanske Tell kan finna intressanta uppgifter om lokets tidiga liv.....
Frågan är om lokets slopning 1978 återtogs eftersom det torrluftkonserverades efter slopningen?
Lokets tender HHJ 1 som var tillkopplad fram till ca 1992-1993 har tidigare avhandlats i detta forum. Men när skrotades tender HHJ 1?

1919
Anskaffningskostnad medel 289.532:- WS
1934
Ombyggd med sluten hytt. Enligt BD levererades dock loket med sluten hytt (B 1428-1432) WS/BD
1941
Medverkar i filmen ’När järnvägarna elektrifierades’ SVt öppet arkiv. Sekvens filmad i Jörn 1941. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=534966 Film
1942
Ombyggd till vedeldning WS
1951-1953
Gävle WS
1953
Söderhamn WS
1953
Observerad i Borås WS
1960-06-26
Foto Rättviks lokstall 1430 B 1689 A6 1545 A5 Danne Johanssons saml. Foto
1961-09-15
Foto med Lgt 9058 Falun av Danne Johanssons saml. Foto
1962-07-10
Foto Mellan Bergsgården och Grycksbo av Evert Sjöholm Foto
1966-07-20
Observerad Östersund vst WS
1969-06-08
Observerad i Sala WS
1970-05
Observerad i Sala WS
1971-04-09
Observerad i Sala WS
1972-09-24
Observerad i Sala WS
1974-07-06
Observerad i Sala WS
1977-08-07
Observerad i Falun WS
1978-02-01
Slopad WS
1978-05
Observerad i Falun WS
1978-11-15
Transport från Falun (Ngt 6916). Anländ Gävle 1978-11-15 fvb Vännäs WS
1992-07-11
Transport från Renviken anländ till Gävle. WS
1992-07-12
Transport från Gävle anländ till Grängesberg WS
1992ca
Övertagen av Järnvägsmuseum och deponerad till GBBJ. GBBJ sätter loket i trafik och det används under 1992 för bl.a växlingen av koltågen, vid lossning på Malmbangården. JVMGBBJ
1994
Parallellt med 1149 arbetas det med vår B-maskin nr 1430. Loket införskaffades av det skälet att ångpannan som är av typ BGb är av samma typ som den pannan som är monterad på TGOJ litt Gb nr 95 vars fyrbox är i dåligt skick. Det har nu visat sig att en snabbare maskin med större vattenförråd behövs till långresorna varför loket byggs om och får en 4-axlig originaltender istället för den 3-axliga privatbanetendern som vid något tillfälle tillkopplats loket. Loket genomgås i sin helhet, renskrapas från färg mm samt rostskyddsmålas och lackeras. Det är ett intensivt jobbande, B nr 1430 grundmålas den 7 maj och lackeras den 8, B nr 1149 grundas den 12 maj och lackeras den 13. I juli kör vi ner 1430 till Hagalund för hjulsvarvning. GBBJ
1997
I drift vid GBBJ GBBJ
2006-06-06
Panna 2499 och tender (A 1137) från B 1430 observerade i Grängesberg utomhus CS

Panndata

1919-05-1923-05
Lev med panna B 1543 Motala V 645 1919 SL
1923-05-1933-02
Panna SJ B 1544 Motala 646 1919 ilagd. Uttagen 1933-02 SL
1933-02-1941-11
Panna SJ B 1480 Nohab 1147 1918 ilagd. Uttagen 1941-11 SL
1941-11-1945-11
Panna SJ B 1481 Nohab 148 1918 ilagd. Uttagen 1945-11 SL
1945-11-1957-07
Panna SJ B 1156 Motala 457 1911 ilagd. Uttagen 1957-07 SL
1957-07-
Panna SJ Bg 2499 Motala 4201 1955 ilagd. SL
2006-06-06
Panna SJ Bg observerad i Grängesberg utomhus. Foto se nedan CS

SJ Original ångpanna

1543 Motala V 645 1919

1919-05
Lev i B 1430
1923-05
Uttagen SL
1923-07
Ilagd lok B 1429
1946-11 Uttagen SL
1947-04--
Ilagd lok B 1285 SL

Tenderdata

?
Tender HHJ 1 tillkopplad WS
1993
Tenderbyte till A 1137 WS
2006-06-06
Tender A 1137 märkt 1430 observerad i Grängesberg utomhus CS


Hela tråden: