WFJ-Teori och praktik (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 25, 2008, 11:22 (5904 dagar sedan) @ Olle Vinberg


Jag har faktiskt redan föreslagit (i tidigare inlägg) indirekt att det som saknas i WFJ är en pragmatisk ledning utan "ideologiska" aspekter på vad som ska bevaras och utvecklas. > Men tyvärr ""fem i tolv" är klockan, och det som hitills tagit 30 år i Vadstena och 50 år i övriga Östergötland är för all framtid dömt att misslyckas!

Pragmatisk: en idé, metod, teori eller hypotes verifieras enligt pragmatismen i dess konkreta konsekvenser, dess tillämpbarhet, funktion och användbarhet

Här håller jag med, det har varit alldelse för mycket visioner och föga verklighetsförankrade idéer som färgat WFJs verksamhet. Överambitiösa renoveringsprojekt har dränerat den föreningskassa som skulle täcka upprustningen av banan. Visst är det hedervärt att rädda gamla vagnar och lok från skrot, men man måste ha täckning för det. Man ska visst ge WFJ en eloge för att de renoverat MÖJ 1000 och 1001 och amerikavagnen. Dessa vagnar samt Sp3037 var tidsödande dyra projekt. Dessutom hann MÖJ 1000 knappast att användas på WFJ innan JMF krävde tillbaka den. I begynnelsen när vagnsinköpen tog fart blev man helt enkelt fartblind, NKlJ-finkor med spårvidd 1067mm Vad hade de på WFJ att göra? När även en 3-axlig ljusgråfärgad (mät/vågvagn?)massiv pjäs helt i järn från smalspåret i Växjö samt DEVAN kom till Vadstena kändes det som VÖJF (WFJ) tog ut svängarna lite för mycket. Dessutom.. de ålderdomliga halvmurkna grusvagnarna från NKLJ borde väl skickats tillbaka dit de kom från? Har de någonsin använts? Borde väl ha räckt en Op-vagn för att grusa banvallen. Används finkorna som förråd förresten? Nej, en museijärnväg ska inte vara något skrotupplag, tyvärr måste man inse att det inte går att rädda allt.

Här skulle man varit aktsam med att plocka på sig för många objekt, som man dessutom inte haft plats för. Rälsbussgaraget hade varit en bra lösning, det var ett kärt samtalsämne och önsketänkande att få ta över det och dra spår dit, MEN återigen visioner måste hanteras med en smula förnuft.

WFJ var från början ett bra projekt och en mycket god idé!

Men har aldrig någonsin lyft från idéstadiet!

Nja, visst har man lyft från idéstadiet, då det bedrevs persontrafik i 14 år, MEN det har varit alldeles för många idéer. När det gäller vagnhall i Fågelsta, lastplats i Huvudsta, överta rälsbussgaraget m.m så har detta definitivt inte lyft från idéstadiet.

Har man tagit hänsyn till att dubbelspår kommer att byggas på järnvgen mellan Mjölby och Motala och att troligen ryker smalspårbangården i Fågelsta då?

Ett framtida vägbygge förbi Vadstena på Östra sidan är också planerat, vad har WFJ för beredskap för detta?

Samhället Vadstena och dess omgivningar utvecklas hela tiden, man bygger nya bostäder, vägar och järnvägar, det blir väldigt svårt för en liten förening att hävda sig mot dessa stora krafter. Jag tycker ändå inte att WFJ stoppat huvudet i sanden inför framtiden. Man kör på så gott man kan och hoppas på det bästa, saker och ting kan ändras det vet vi sen tidigare. Det var väldigt nära att hela stationsområdet grävdes upp för att bli äldrebostäder 1986, men man fann en kompromiss och järnvägen blev kvar. WFJ naggas hela tiden i kanten, ett sidospår, travers och lastkaj försvann dessutom revs den sista biten av spåret söder om stationen mot Vasavägen för ett antal år sen. Hamnspåret har också legat i farozonen, detta naggande får ta slut snart annars är kan man lika gärna riva hela rasket.


Hela tråden: