Skara-Timmersdala !! (Bana)

av Bror Landström, Skövde, Friday, April 24, 2009, 12:25 (5452 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Om det ger en liten hint står det så här på [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/stj/stj_fakta.html]historiskt om svenska järnvägar:[/link]

"På VGJ ordinarie bolagsstämma 28 maj 1904 bekräftades beslutet från den extra bolagsstämman. En anledning till att VGJ byggde banan var att skulle bli ett steg "emot realiserandet av den gamla planen om Västergötlands järnvägssystems utsträckning till och förbindelser med järnvägar i Östra Värmland och Nerikes bergslagar..., om ock ifrågavarande trafikområdens utvecklingsmöjligheter måste anses mindre betydande än de områden , vilka John Nyströmberöras av bolagets nuvarande linjer."
Nytt kostnadsförslag, plan - och profilritningar upprättades av John Nyström. Koncession söktes och den beviljades 1905.
Under år 1905 kärvade det till sig mellan VGJ styrelse och den tidigare nämnda interimsstyrelsen. I ett brev meddelade VGJ styrelse att delar av de villkoren för övertagandet av järnvägsbygget inte var uppfyllda.
Detta innebar att VGJ backade ur detta projekt.
För VGJ:s del kom historien att ta en annan vändning då man 1905 kom överens med Mariestad - Kinnekulle Järnväg om ett köp av deras bana. Skara - Kinnekulle - Vänerns Järnväg hade man ju köpt redan 1903.
På det här viset nådde VGJ ändå Mariestad utan att behöva bygga ny järnväg via Timmersdala.
Koncessionen på Skara - Timmersdala Järnväg förföll 1 januari 1906."


Hela tråden: