Smutsiga lok (Fordon: lok)

av Fredrik Lundström, Monday, February 25, 2008, 20:41 (5876 dagar sedan) @ Jim Hansson

Säkerligen en attityd. Det-skiter-väl-jag-i-attityden var vanlig i Malmö åtminstone förr. (Jag var förare i Hb 81-97.)
Det var ju inte bara det att loken var skitiga. Malmö var även dåliga på annat utseendemässigt. T ex tog de aldrig bort framändesmarkeringen på sina dieslar. Jfr t ex med de i Hb som var pedantiskt skötta tack vare en nogrann verkstadchef.
Jim

NJMs T21 90 är en Malmömaskin, vilket tydligt märktes när loket togs ur sin beredskapsdvala. Vår andra T21, nr 108, är en Hagalundsmaskin och den är märkbart mindre sliten.

När jag började stå på huvudet i T21 90 var det sand, jord och mylla precis överallt. Loket var övermåttan skitigt både på insidan och utsidan, vilket inte 108:an var i samma utsträckning. Ramverket hade ett cm-tjockt lager av jord/sand/olja som förmodligen fungerade bra som rostkydd. Under första provkörningen av motorn år 2003 konstaterades att generatorn lät konstigt och dessutom inte laddade normalt. Efter isärplockning visade det sig att lagren var nerslitna och generatorn var full med fin jord/sand.

I stort sett varje del man tog i på loket hade denna jord/sand/oljeblandning, där endast en skrapa hjälper för att få bort "skiten".

Vid en konferens för SJ-anställda 2005 frågade jag äldre Malmö-förare om någon mindes T21 90 och de gjorde stora ögon när jag förklarade att vi återigen tagit loket i drift. De flesta mindes T21 90 som "vall-loket" och som växlingslok i Trelleborg och det var inte omtyckt då loket var välkänt för att fungera dåligt och drabbades ofta av olika småhaverier. Loket var för övrigt försett med elektrisk hastighetsmätare, placerad till vänster om B-förarbordet. Likaså fanns ett Otso-koppel i B-änden, vilket numera är borttaget, även om fästen och manöverspak fortfarande är kvar.

Att T21 90 de facto misshandlats av lokpersonalen framgår med all önskvärd tydlighet av repblocket, där man konsekvent ser kommentaren "Axel II vänster drar mycket olja" och reparatörens kommentar: "Nål saknas". Likaså finns flertalet anmäkrningar om "Loket fruktansvärt skitigt insida/utsida".

Med vänliga hälsningar:

//Fredrik Lundström


Hela tråden: