Var gick egentligen industrispåret Motala C-Electrolux? (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 25, 2008, 23:53 (5876 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Undertecknad hade först ingen aning om detta spår förrän vi efter besök i den vid det här laget säkert kända metropolen Jakobshyttan förra våren på väg söderut befann oss vid en snabbmatsinrättning med samma begynnelsebokstav som staden Motala på Södra Allén 3, och då strax intill såg en misstänkt järnvägsbank med tillhörande lång bro med plåtbalkar över Strandvägen och intilliggande vattendrag.

En sådan måste naturligtvis utforskas, varvid det befanns att bron var avspärrad av ett byggstaket och att det växte rikligt med buskar i spåret åt andra hållet. Där låg då spåret kvar kanske någon kilometer, men så långt som den länkade kartan visar om man zoomar in i den fick vi inte intryck av att det fanns kvar. Hur mycket finns i verkligheten kvar av spåret idag? Något synligt på industriområdet?

Även om jag bara bor 18km från Motala vistas jag sällan där. Än mer sällan längs järnvägen Motala-Electrolux.

Ändå..För några år sen gick jag längs linjen. Banvallsprommenader är en trevlig hobby. Från Motala station gick jag mot Verkstadsön. Svängbron över Göta Kanal är i bedrövligt skick, det ser ut som den lutar och som den ska rasa när som helst, dess enda funktion är att fungera som hopptorn på somrarna då ungdomarna badar där. Sen kommer grinden du skriver om. Vidare leder järnvägen över Verkstadsön för att sen fortsätta på en numer rätt anskrämlig stålbro som låter järnvägen passera den andra sidan av kanalen mot Strandvägen. Stålbron går också över Strandvägen. Järnvägens enda signalanläggning finns på Långspångsgatan, färgen har flagnat och det är tveksamt om den ens är i funktion längre. Sen når järnvägen E-luxområdet. Här inne finns flera överasfalterade spår. Enligt eniro korsar järnvägen Charlottenborgsvägen, men jag har för mig att järnvägen slutar innan dess. Efter Gamla E-lux syns bara sporadiska järnvägsstumpar. Den sista stumpen ligger igenväxt och gömd bakom träden parallellt med Djurgårdsvägen/Vedemövägen. Ca 150m in på Vedemövägen slutar spåret helt. Jag har varit där och kollat :-) Om man fortsätter mot Ask så syns den gamla smalspårsbanvallen mycket tydligt på ett ställe, här gick en gång järnvägen mot Fornåsa. Kanske dags att bilda en förening för "Rädda industrispåret i Motala" ??


Hela tråden: