WFJ -igen (Bana)

av Granis, Tuesday, February 26, 2008, 10:13 (5897 dagar sedan) @ Christer Andersson

...det är stationsområdet som kommunen vill åt, det har det bästa läget precis vid slottet=höga tomtpriser=klirr i kassan för kommunen. Om WFJ skulle bli ett statiskt museum skulle de få hålla till utanför stan.

Håller med Dig. Miljön är väl dessutom inte -med lokstallet som undantag- "riktigt" K-märkt varför man m h a lite politisk enighet skulle kunna åstadkomma lite allt möjligt på området. Typ "Gästhamnscenter", kafé -och parkering.

Varför inte kompromissa? Behåll istället en mindre bit av banan, låt säga till Aska eller Huvudsta. Det är numer knappast realistiskt med trafik till Fågelsta längre. Då slipersbytena knappt nått cykelövergången vid slutet av Villavägen, så känns Fågelsta som flera ljusår iväg.

Håller inte med Dig. Fortsätter slipersbytet i nuvarande takt lär väl i o f s -som Du påpekar- "problemet lösa sig självt", men siktar man på att komma vidare är det Fågelsta som gäller -eller inte alls. Fågelsta är en naturlig ändstation, framförallt om orten får persontrafik igen på normalspåret. Snacka om bra förutsättningar för WFJ i så fall! Och det verkar "Motala Express" ha fattat. Att avhända sig en sådan framtida möjlighet jämfört med "putinuttande forever" till Aska, eller ännu värre Huvudstad; nej. Då är det lika bra att packa ihop och flytta till en [b]riktig [/b]museijärnväg nån annanstans! :-|

Antagligen kommer planerna med den nya Rv50 ändå att tvinga WFJ till en avkortning.

Inte om man kommer i gång med trafiken! Och det är det kommunen nu vill förhindra, tror jag. Just för att slippa bygga nån viadukt. Annars har ju erfarenheter från "Smalspåret" (Rödsle) visat att vägbyggaren blir (mer eller mindre) tvungen att bygga en bro vare sig man vill eller inte. Och vare sig banan legat i träda eller inte, men just detta tror jag inte på i fallet WFJ.[i] ("Branchen" kan liksom inte ha samma "tur" två gånger! Endera kan WFJ köra när det blir aktuellt med brobygge, eller också har man gett upp). [/i][b]Vill [/b]vägbyggaren dessutom bygga en bro, ja då går det naturligtvis ännu enklare. Såsom för ULJ över nya E4 vid Årsta strax öster om Uppsala.

/ L G


Hela tråden: