SNJ ÄF 10 (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Tuesday, February 26, 2008, 20:46 (5897 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Tidsfaktorn stämmer, det måste varit vintern 76/77 som motorn frös sönder och den har stått sedan dess fram till provet i Ngd.

I princip "allt" är/var sönder på ett eller annat sätt så det är en hel del gjort, men en hel del kvar. Värst och störst är som sagt ett skadat drev till mittre drivaxeln efter en tugga makadam på Saltis. Indikation 100 lax för ett nytt drev på axeln, åsså lite jobbkostnader på det. Hugaligen dyrt men ändå möjligt att få ihop. Banmotorerna är liksom all annan el rätt så skunkiga. Generatorn är inte som ny, men ömt ompysslad och brinner den inte upp direkt så kanske den är med i matchen. Den har torkats med hårtork i över ett års tid och rengjorts med tandborste, nu är isolationsvärdena åtminstone åt rätt håll...

Naturligtvis är det en långsiktig förhoppning att kunna dra något tåg på Nynäsbanan igen någon gång, men det är långt kvar och det blir knappast en slitvarg i NJM tåg av den. Ett 100-tonståg Nyh-Cst-Nyh är det ultimata drömmålet men det är omöjligt att säga när, förutom att det förmodligen ligger på andra sidan om en sådär ytterligare 3-400.000 kr. Hittills har det gått åt mer tid än pengar, någonstans finns det en brytpunkt när man törs tro att det skulle ge något tillbaka att kosta på de stora sakerna som ny kabel, banmotorrevision, nytt drev axel III osv. Skulle tro att vi står på den toppen och vippar just nu... fast vart det än väger över så betyder ju inte det att pengarna finns där med en gång! Betänk också prioriteringen, detta lok kommer aldrig att bli "lönsamt" och kunna köra in ens bråkdelen av sin upprustningskostnad, vi bränner ändå gärna våra kronor på detta lok men det måste ske med eftertanke så att vi fortfarande har inkomsterna tryggade. Därför har vi också en särskild fond för detta lok (och SNJ-landsvägsbussen) där särskilt intresserade kan lämna ekonomiskt bidrag till SNJ 10!

Vi är också öppna för sponsringsförslag, en idé vore t ex en plakett i maskin- eller resgodsutrymme där välgörare kan "dokumenteras för evigt" förutom också fortlöpande i våra trycksaker, resandevagnar och reseannonsering. Alla förslag i den vägen kan diskuteras, om någon är intresserad.


Hela tråden: