Njaa, så är det nog inte (Bana)

av Johan Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 13:47 (5900 dagar sedan) @ Christer Andersson

Varför behövs roslagsbanevagnarna som inte ens varit i närheten av att trafikera det östgötska smalspårsnätet? MÖJ 1000, Amerikavagnen och FWÖJ-vagnen borde gott och väl täcka resandebehovet på somrarna. De är också väldigt intressanta ur östgötaperspektiv och lockar folk.

Tyvärr Christer - så tror jag du gör en liten felbedöming här. Tant Asta från Vifolkagatan i Linköping eller familjen Nilsson från Sandgatan i Norrköping reflektera inte över en sådan sak - i alla fall inte när de på ett tidigt stadium bestämmer sig för att åka på museibanan.

Kanske en och annan tågentusiast (men de fyller näppeligen en trafiksäsongs alla vagnar). Men knappast säger medle-svensson: "Ooooh vi åker till Vadstena för där har de intressanta vagnar från Östgötabanorna".
Kanske en och annan passagerar noterar detta under eller efter besöket - men tro mig - en förkorssande majoritet av museijärnvägspssagerarna är nöjda bara vagnen är eller känns "gammeldags".

Mina påstående smärtar nog många i gammeltågsbranschen som lägger stor möda på att få till originalitet - oftast den största driftkraften bland flera av oss. Så för vår egen skull ska vi givtevis forsätta och odla originaliteten (t.ex. Östgötafordon), men aldrig någonsin tro att det lockar passagerare i sig.

Se på AGJ inte minskade deras resandeantal för att de märkte om alla sina västgötska, småländska och uppländska personvagnar.
Sedan är det ju bra med vagnar som man kan köra passagerare i när det kommer många resenärer och man har två tåg ute på banan - med möten i Aska.:-)

Hilsen
Johan


Hela tråden: