X0a5/X5-bild från Svartåbanan (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman @, Wednesday, February 27, 2008, 22:50 (5896 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Gångtiden kunde förkortas betydligt genom att leda tåget över svartåbanan. Dels var sträckan Stockholm - Karlstad via Västerås - Örebro kortare om man slapp gå över Hallsberg och Laxå, dels slapp man riktningsändringen i Laxå eftersom triangelspåret inte fanns då.

Men så länge Värmlänningen utgjordes av Xoa5 (som på fotot) gick den Karlstad - Svartå - Örebro - Hallsberg - Stockholm. Du tänker nog på "Mälardalen", som från 1962 gick Stockholm - Västerås - Örebro - Karlstad och åter, men på den tid tåget utgjordes av Xoa5 gick det inte väster om Örebro. I stället fanns det ett persontågspar Karlstad - Svartå - Örebro som anslöt till Mälardalen och även till det klassiska snälltågsparet 77/78 Krylbo - Mjölby med vagnar Östersund - Malmö.

Jag tror att poängen med att köra Värmlänningen via Örebro var att fånga upp resandeunderlag från både Värmland och Örebro i ett enda expresståg. Dåtidens underlag för affärsresor över dagen till Stockholm var oerhört mycket svagare än dagens.


Hela tråden: