Banvallsprommenad vid Bränninge-Gamla MÖJ (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 11:28 (5892 dagar sedan) @ tuff-tuff

Ja, "Bränninge" på väggen är med största sannolikhet en rest av järnvägstiden. Det stod "Tift" med precis likadana bokstäver på en byggnad intill f.d. järnvägen i Tift, ända tills nyligen! De hade suttit där så länge jag bott i Linköping, men var borta när jag gick förbi härom veckan. Sorgligt, sorgligt. Men stationshuset i Vårdsberg är mycket trevligt att beskåda!

OK, GPS-koordinaterna för detta stationshus då?? :-)

Vad det gäller Ringstorpslinjen finns inte järnvägsbron över stambanan kvar i form av vägbro idag?

Annars måste jag säga att jag tycker det är spännande med banvallspromenader. Tror t.om. att jag såg Bränninge stationshus nu ombyggt till bostadshus, ville inte fotografera det just pga. det bor folk där som säkert undrat vad jag höll på med. Ville också leta efter brofundament vid Svartån, fast tyvärr såg det ut som en privat tomt där. Om man fortsätter resan längs linjen så kan man beskåda Älvans stationshus också med skylt. Även i Borensberg står stationshuset kvar. Är inte det mesta av vägen Linköping-Fornåsa-Motala fd banvall? iaf den sk. "flygrakan".

Som jag tidigare skrivit syns banvallen Fornåsa-Motala mycket väl vid vägen Ask-Vedemö. I Rogslösa längs gamla FWÖJ finns några byggnader vars placering tydligt visar var järnvägen gick.


Hela tråden: