Lossning av tankvagnar (Fordon: vagnar)

av m.sundström, Friday, February 29, 2008, 21:01 (5873 dagar sedan) @ Mats Dahlström

Trevligt att någon tar upp denna fråga.
Tyvärr kan jag inte ge några konkreta svar på Dina frågor - jag letar själv efter information - men några allmänna tankar (fniss, fniss) vill jag förmedla.

Den första är: Hur många oljedepåer av den typ Du efterfrågar fanns det så tidigt som på 20-30-talet? Efter åratal av snokande har jag bara kommit på en som skulle kunna motsvara det Du söker och det är den anläggning som fanns i Uppsala efter Fyrisån strax nedströms Hallsjö brädgård och som enligt min minnesbild var spåransluten. Tidigt sjuttiotal var jag ofta i Uppsala (huvudsakligen av helt andra skäl än tankvagnar...) och såg då och då "i ögonvrån" den aktuella anläggningen men undersökte den inte närmare - och nu är det försent. Kan någon av Forumets Uppsalaboende läsare bidra med information om denna depå? Den kan ju f ö ha fått sina leveranser per båt, med tanke på läget vid ån.

En annan anläggning som var garanterat båtbetjänad var den som låg vid Svartåns utflöde i Hemfjärden i Örebro. Dit kom oljeprodukterna per båt (tänka sig, tankbåtar uppför Hjälmare Kanal...) och distribuerades delvis på järnväg. Jag vill dock minnas att den byggdes efter kriget. -På Örebro Stadsmuseum ska enligt uppgift finnas en hel del foton från anläggningen. I min projektkatalog ingår att på medellång sikt hemsöka arkivet för att se vad som finns om depån.

När det gäller "normala" oljedepåer - inleverans på järnväg, utleverans per bil - känner jag inte till någon tillkommen före kriget. Anläggningar byggda efter 1945 finns det gott om, de flesta - som här i Falun - dock ombyggda för andra ändamål.

Ett av skälen till att depåer från mellankrigstiden av typ tankvagn in - bil ut är så sällsynta är sannolikt att bensin och fotogen tidigare huvudsakligen distribuerades i fat.

Avslutningsvis kan i detta sammanhang nämnas lossning ur tankvagn direkt till intilliggande mack, ett förfarande som tillämpades bl a i Rättvik (från vagn uppställd utanför yttersta växeln; Shell) och Lindesberg (från vagn uppställd på stickspår på bangården; Esso).
Olle Sundström


Hela tråden: