Ingen bockkran? Mekaniska ledningar (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson utan lösenord, Arlöv, Wednesday, May 27, 2009, 09:09 (5419 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

det jag tolkade som bockkran (?) ligger alldeles i horisonten mellan vänstra bommen och första fackverks-stolpen :-), men alldeles för grumlig för att kunna sägas bestämt ( föremålet alltså, inte jag så här dags :-D )


det kan vara några grumliga träd som syns där:-)

på bild 2 verkar dessa fortsätta på andra sidan !? (varför?, ja fråga inte mej jag håller på med el :-) )


ja, kanske, fast det syns inte lika tydligt. Men detta styrker i så fall att ledningarna gått mellan semaforen och en skivförsignal bortom vägövergången. De gamla bommarna manövrerades antagligen mekaniskt från ett fällbomsvindspel alldeles invid övergången. Men de kan förstås också ha manövrerats med en lång mekanisk ledning inne från stationen, eller elektriskt med F5-driv vid övergången. Alternativt på mekanisk väg av en vägvakt vid någon annan övergång i riktning mot Billeberga, och då skulle förstås den mekaniska ledningen i förgrunden på första bilden ha varit fällbomsledningen

Som jag har förstått det manövrerades Ålderdomshemmet och näst plankorsning i riktning mot Billberga (Norra Möinge eller möjligen bara Möinge av gemensam vägvakt. Vägarna i området har ju genomgått vissa justeringar sen tiden då det begav sig. Hoppar man in på hitta.se och tar upp en karta över området ser man ett fyrvägskors mellan en rondell på väg 17 i östra delen av Asmundtorp och fd järnvägen. Vägen som idag går ut som en återvändsgränd åt öster torde ha varit gamla vägen till Svalöv. Denna väg som idag är utplånad korsade Tågarp-Billebergabanan i en plankorsning strax norr om dagens bro där väg 17 korsar samma bana. Det går att ana rester av en plankorsning som hette Heden här. Öster om banan finns vägen kvar.


Hela tråden: